Re: [whiplash-nl] MEDISCH / PERSOONLIJK Black out

2007-11-30 21:14:24

Hallo Leontien,
tja, op deze manier wordt je inderdaad weer met je eigen ongeluk
geconfronteerd. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daardoor weer
helemaal van slag was. Ik kom ook bewust niet meer op de plek waar mijn
ongeluk plaatsvond. Ik kan je niet anders dan sterkte toewensen!
liefs van Ramona

WERK - MEDISCH reintegratie

2007-11-30 12:43:35

Hallo Natacha,
Ja, mijn advocaat. Dit is afgewezen [geen sprake van medisch objectiveerbare
ziekte of gebrek]. Mijn advocaat is in beroep gegaan, dit kan nog wel even
duren. Volgens mijn vakbond [AOB] is de kans klein dat dit iets oplevert.
Ze weten juist heel goed wat het RAC doet. Ze kennen zelfs de uitslag van
het onderzoek en het eindrapport al van te voren. Dit staat namelijk al
vast. Een whiplash bestaat niet en je bent ziek doordat je te weinig
ruggengraat hebt. Een vlucht in de ziekte om aan de struggle for life te
ontkomen.
Dat kan ik op dit moment heel goed gebruiken. Bedankt voor je warme
belangstelling het maakt dat ik me al weer wat beter voel.
Groetjes,
Ina

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK reintergratie?

2007-11-30 12:27:53

Lieve Geert,
Ik zou willen dat ik het zelf ook zo voelde. Ben zelf vaak bang dat ik te
weinig doorzettingsvermogen heb omdat ik telkens weer door de tegenslagen in
een diep gat val.
Dit zal ik nodig hebben en jouw reactie draagt daar zeker aan bij!
Bedankt,
Ina Hoegen

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK Black out

2007-11-29 23:13:54

Hoi Leon10,
Heel erg om een ongeluk te zien, des te meer als het lijkt op je eigen
ongeluk. Begrijp precies wat je bedoelt. Had hetzelfde toen ik weer een
ongeluk zag na mijn eigen ongeluk.
Vervellend h č zo'n pincode, ik vergeet hem ook erg vaak. Sta ik weer in een
winkel en kan niet afrekenen terwijl een heleboel mensen achter me staan te
wachten. Ze zouden een pinpas moeten hebben waar je met een vingerafdruk
kunt betalen, je vinger kun je tenminste niet vergeten en heb je altijd bij
je. Doe rustig aan.
Sterkte.
Geert

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK reintegratie?

2007-11-29 22:40:02

Hallo Han,
Bedankt voor je reactie. Al zal ik zelf mijn beslissing moeten nemen, het
doet toch goed om zoveel begrip te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit bij jou uitpakt, als er ontwikkelingen zijn zou ik
dat graag van je horen.
De naam Klappe zegt me niks. Ik heb echter alle vertrouwen in de mensen die
op het Roessingh werken. Je wordt er met veel respect en begrip behandeld.
Dit alleen gaf mij al een flinke opkikker.
Ze pretenderen je inderdaad niet te genezen maar helpen je wel op weg om er
op een andere, betere manier mee om te gaan. Hierbij krijg je alle ruimte om
dat in je eigen tempo te doen.
Dit voorstel kreeg ik donderdag ook op het Roessingh de mensen die me
behandelen zijn van mening dat ik nog minstens een jaar niet moet werken. Ze
zullen ook alle medewerking verlenen om dit bij allerlei andere instanties
hard te maken. Zelf ben ik hier nog niet echt aan toe. Ik ben bang voor het
verlies van mijn baan, mijn inkomen en wil nog niet stoppen met mijn strijd
om terug te keren naar de arbeidsmarkt.
Je boft met zo'n werkgever. Ik mag echter ook niet klagen, want ik krijg van
mijn werkgever ook nog steeds 80% van mijn salaris.
Niet nodig, de Arbo arts staat achter me en is ook van mening dat ik niet
kan werken. Alleen dat verdomde USZO ligt dwars en die gaan over de centen.
Klopt, ik woon in Varsseveld. Ik heb wel over het DBC gehoord. Er zat iemand
bij me in de groep op het Roessingh die er was behandeld. Overigens ook met
weinig resultaat.
Wordt aan gewerkt. Mooie website heb je trouwens over de vogels en je
reizen. Ik heb er van genoten.
Groetjes,
Ina Hoegen
=======================

Re: [whiplash-nl] MEDISCH waarschuwing

2007-11-29 13:09:03

Hallo warhoofd,
Nee ik snap heus wel, dat niet iedere klacht daarvan daan hoeft te
komen. Maar hoe kan het dan, dat je voor je ongeluk deze klachten nooit
hebt gehad. Een van mijn klachten is dat ik extreem moe ben, dat is al
verschillende keren mijn bloed voor onderzocht op bloedarmoede, virussen
, ziekte van pfeiffer ed. Maar toch is er niets te vinden... raar maar
waar! Dus mijns inziens komt het dan toch door de whiplash, en dat is
ook de mening van mijn huisarts. Dus je klachten hoeven niet van de wp
te komen, maar 9 van de 10 keer is het dus wel zo!!!!
liefs van Ramona

whiplash MEDISCH revalidatie week 4

2007-11-29 11:33:37

Hallo,
nou de 4e week is weer erg zwaar gevallen hoor! Qua klachten merk ik nog
steeds geen vooruitgang, terwijl de therapeuten zeggen dat je in de 4e
of 5e week een terugslag krijgt. Kan het nog erger worden dan????
Maar goed, wat heb ik deze week gedaan....
maandag: geen therapie
dinsdag: maatschappelijk werk
fietsgroep
woensdag: condititiegroep (fitness apparaten)
donderdag: ergotherapie; hoe zit je goed, uitleg en discussie hierover
fysiotherapie
manuele therapie; au au au, bekken weer recht gezet en
geprobeerd beweging in mijn ruggengraat te krijgen.
vrijdag: zwemgroep; minder gezwommen dan gemoeten, kon niet lopen van
de pijn (door de correcties van de manueel therapeut). 1e 10 minuten
6 baantjes ipv 7. Zegt ze "je hebt te weinig gezwommen
volgens de planning!" Dus ik zeg " nou, dat is dan heel jammer,
ik verga van de pijn". Zegt ze" maar je moet er toch 7 zwemmen!", Nou
ja zeg, de 2e 10 minuten heb ik maar 1 baantje
gedaan, viel haast flauw van de pijn, ik ben er gewoon gekapt...
jammer dan voor die planning!
ontspanningsgroep
Tja, qua inhoud doet het niet veel onder van andere weken, dus ik kan er
eigenlijk deze week vrij kort over zijn! Dus tot de volgende week....
liefs van Ramona

Re: [whiplash-nl] WERK dit is niet te geloven USZO

2007-11-29 08:52:21

Esther,
Dat je suggereert dat er iets mis is gegaan, dat lijkt inmiddels
duidelijk. Maar mijn vakbond heeft toch echt wel de juiste stappen
ondernomen. We hebben een hoorzitting gehad bij de Lisv. En dat er
maanden overheen gaan en dat ze daarmee hun wettelijke termijn
overschreden hebben, sja.... Heel normaal hoor in verzekeringsland. Als
wij als cli ėnten deze termijn overschrijden wordt onze zaak gelijk niet
meer behandeld, maar hun van hun kant hebben er gewoon lak aan. Onze
telefoonrekeningen zijn behoorlijk gestegen door telkens maar weeer te
bellen en ze te wijzen op de wettelijke termijn. Je kunt praten als
'bruggeman' maar het helpt je geen klap.
De beste man van USZO begon zijn gesprek ook met weet ik het hoeveel
excuses, maar daar hebben wij op dit moment geen boodschap aan.
Volgende week wil ik mijn advocaat ook eens gaan raadplegen wat ik met
deze zaak aanmoet. USZO heeft wel belooft dat er voor mij geen werk aan
zal zitten en dat ze zo heel het boeltje zullen overhevelen, maar dat
wil ik niet. We hebben nota bene een herkeuring aan moeten vragen omdat
ze met de keuring zo slordig te werk zijn gegaan. Ik wil een eerlijk
onderzoek van de andere instantie.
Maar goed, ik wacht eerst de reactie van de advocaat ook wel af. En dan
zien we wel weer verder wat we moeten doen.
Ondertussen zou de moed in je schoenen zinken dat iedere keer wanneer
het lijkt dat je eindelijk op het goede spoor zit dat het dan weer
totaal mis gaat. En het frapante is, het is altijd zo'n beetje rond deze
tijd, wanneer ik er net een vakantie op heb zitten. Zouden ze soms
wachten tot je weer een beetje energie hebt opgeladen???
Christien

Re: [whiplash-nl] HULP-TIPS koken

2007-11-29 03:03:31

Hoi Esther,
Wat een goede tips, dit is ook een goede om deze dingen op de lijst te
zetten. Toppertje!!!!!!
groetjes,
Linda Ravensburg

Re: [whiplash-nl] HULP-TIPS koken...

2007-11-28 20:18:51

Hele goeie tips Esther, maar dan moet je niet zoals ik ook nog eens een
intolerantie hebben voor sulfiet, want dan gaat het na 3 dagen dus echt
niet goed.
Groetjes Monique A.

TEGENPARTIJ: Welke advocaat dan ?

2007-11-28 15:03:06

Hoi allemaal,
Ja, jij hebt makkelijk praten, maar bij wie kunnen we dan terecht !
Ook aan die vraag wil ik dit weekend tegemoed komen !!
Dit is een lijst van gespecialiseerde letselschade advocaten, ook
bij u in de buurt.
Mw.mr. H.J.M. Comans-Diesfeldt
Stationsweg 36
1815 CC ALKMAAR
tel: 072-5117659
Mr. J. Sap
Postbus 765
3800 AT AMERSFOORT
Spoorstraat 1, tel: 033-4613048
Mr. J.M. Beer
Johannes Vermeerstraat 23
1071 DK AMSTERDAM
tel: 020-6732199
Mr. G. Beydals
Maldenhof 423
1106 EM AMSTERDAM
tel: 020-6962845
Mw. mr. P. Bringmann
Postbus 7911
1008 AC AMSTERDAM
Cronenburg 75, tel: 020-3016104
Mw.mr. C. Heerkens Thijssen
Postbus 53146
1007 RC AMSTERDAM
De Lairessestraat 90
tel: 020-6736211
Mr. H.G. Kersting
Meeuwenlaan 327
1022 AL AMSTERDAM
tel: 020-6321060
Mw.mr. B.J. Lievense
Minervalaan 7
1077 NJ AMSTERDAM
tel: 020-4713333
Mr. H.Th.A. Seegers
Vondelstraat 89
1054 GM AMSTERDAM
tel: 020-6166676
Mr. J.S. Top
Postbus 15589
1001 NB AMSTERDAM
Jan Luykenstraat 100
tel: 020-6768066
Mr.drs. C.M. Visser
Vondelstraat 11-E
1054 CG AMSTERDAM
tel: 020-6164252
Mw.mr. A.E. Vogels
Weteringschans 86
1017 XS AMSTERDAM
tel: 020-6234577
Mw. mr. A.M. Willenborg
Overtoom 231
1054 HV AMSTERDAM
tel: 020-6124200
Mr. J.M. Stam
Sumatralaan 3
7314 CK APELDOORN
tel: 055-5213486
Mw.mr. M.C.J. Peters
Postbus 3155
6802 DD ARNHEM
Sickeszplein 1, tel: 026 - 3777111
Mr. P.G.A. Aarts
Postbus 4756
4803 ET BREDA
tel: 076-5600828
Mr. P.A.M.M. Dingemans
Jan de Wijsestraat 13
4851 EM BREDA-Ulvenhout
tel: 076-5602290
Mr. L.J.A.M. Hanssen
Postbus 2090
4800 CB BREDA
Julianalaan 1, tel: 076-5253535
Mw.mr. J.P.H. van der Born
Postbus 215
2900 AE CAPELLE a/d IJSSEL
tel: 010-4420210
Mr. F.W van Welsem
TC Gibsonstraat 33
7411 RP DEVENTER
tel: 0570-643001
Mr. R. Ruissaard
Postbus 348
7000 AH DOETINCHEM
Keppelseweg 1-3, tel: 0314-372345
Mw.mr. G. Wymenga-Kooistra
Burg. Wuiteweg 138-a
9203 KN DRACHTEN
tel: 0512-531991
Mr. G.J.L.F.M. Schakenraad
Postbus 2350
5600 CJ EINDHOVEN
Tramstraat 32-34, tel: 040-2447608
Mr. M.J.E.C. Camps
Postbus 76
7500 AB ENSCHEDE
Boddenkampsingel 76
tel: 053-4335466
Mr. C.H.M. Kanen
Bolhaarslaan 15
7522 CT ENSCHEDE
tel: 053-4346260
Mr. J.J. van der Molen
Postbus 1280
9701 BG GRONINGEN
U Emmiussingel 23, tel: 050-3140840
Mr. A. van der Weijden
Postbus 92
2000 AB HAARLEM
Nieuwe Gracht 74, tel: 023-5318250
Mr. P. Sieswerda
Mr. P.C. Keuning
Postbus 650
8901 BL LEEUWARDEN
Julianapark 1, tel: 058-2131555
Mr. D.J. Ladrak
Postbus 875
2300 AW LEIDEN
Schipholweg 118, tel: 071-5236448
Mw.mr. I.L. Ortelee
Postbus 21
3430 AA NIEUWEGEIN
Villawal 23, tel: 030-6034300
Mw.mr. A. van Bon-Moors
Postbus 378
6500 AJ NIJMEGEN
Graafseweg 54, tel: 024-3239016
Mw. mr. M.A. Smits
Postbus 1106
6501 BC NIJMEGEN
Oranjesingel 53-55, tel: 024-3810990
Mw.mr. J.F. Vermeulen
Postbus 1586
6501 BN NIJMEGEN
Oranjesingel 25, tel: 024-3229203
Mr. R.L.M. van den Wildenberg
Postbus 63
6500 AB NIJMEGEN
St. Annastraat 125-127, tel: 024-3239680
Mw. mr. L.J.E. van Ierssel
Postbus 4068
4900 CB OOSTERHOUT
Heuvel 5-7, tel: 0162-453811
Mw.mr. H.A.M. van den Berg-van den Berg
Albrandswaardseweg 1b
3171 AD POORTUGAAL
tel: 010-5013711
Mr. H.M.G. Wesseling
Postbus 55
8100 AB RAALTE
Monumentstraat 62
tel: 0572-363932
Mr. E.A. Echter
Westersingel 43
3014 GT ROTTERDAM
tel: 010-4368121
Mw.mr. A.C.T. Hommes
Postbus 52135
3007 LC ROTTERDAM
Weimansweg 70, tel: 010-4858502
Mw. mr. A.M.M.J.T. Strack-de Haan
Gebouw de Goudse Singel 1e etage, Goudsesingel 84
3011 KD ROTTERDAM
tel: 010-4111280
Mr. K. Aantjes
Postbus 1213
2280 CE RIJSWIJK
Haagweg 108, tel: 070-3906260
Mr. W.A. van Veen
Frederik Hendrikstraat 18
3583 VM UTRECHT
tel: 030-2513948
Mr. H.A. Zandijk
Postbus 14197
3508 SG UTRECHT
Maliesingel 22, tel: 030-2333553
Mr. G.J.F.M. Linders
Postbus 803
6300 AV VALKENBURG (L)
Nieuweweg 8, tel: 043-6014217
Mr. L.W.M. Caudri
Postbus 496
5900 AL VENLO
Goltziusstraat 1, tel: 077-3546100
Mr. P.C.M. ten Brummelhuis
Postbus 130
5800 AC VENRAY
Paterstraat 15-17, tel: 0478-588444
Mr. L.T.G. van Engelen
Postbus 282
6700 AG WAGENINGEN
Stationsstraat 4, tel: 0317-421133
Mr. P.H. Ruijzendaal
Postbus 805
3700 AV ZEIST
Stationslaan 10, tel: 030-6939001
Mr. B.H. van den Tooren
Postbus 340
7200 AH ZUTPHEN
Burg. Dijckmeesterweg 6
tel: 0575-511771
Met vriendelijke groet
Peter
P-Bosman@...
bosmanp@...
ICQ:no. 85676184

Re: WERK dit is niet te geloven! USZO

2007-11-27 22:54:50

Hoi Christien,
Heeft jou vakbond het bezwaarschrift wel ingediend bij lisv(ofzo) in
Heerlen? En dan nog had je voor de keuze gesteld moeten worden na een
aantal weken of je bij deze zitting over jouw bezwaarschrift gehoord
wilde worden.Hierop had de Uszo na een aantal weken al moeten
reageren. Het lijkt er op dat er of bij de vakbond iets mis is gegaan
of dat de Uszo je liever kwijt dan rijk is, maar daar komen ze te
laat achter, je bent bij hun gekeurd, je was daar waarschijnlijk ook
verzekerd bij het ABP, dus nu moeten ze jou bezwaarschrift volgens
mij ook afhandelen. In leidschendam zit een het overkoepelend orgaan
van de ambtenarenvakbonden, misschien slim om daar contact mee op te
nemen.
Succes , groetjes Yvonne

TEGENPARTIJ: Hoe verloopt nu een rechtbankprocedure ?

2007-11-27 22:22:10

Hoi allemaal,
Bij vele zal al eens de vraag zijn opgekomen, hoe verloopt nu zo een
rechtbankprocedure.
In deze casus (zaak) hebben we te maken met het verzoek om een voorlopig
deskundigen-onderzoek !!
Hoe dat afloopt dat kunt u lezen, in onderstaande procedure.
(lang verhaal) Lees het desnoods in stapjes van 10 weken :-))
A R R O N D I S S E M E N T S R E C H T B A N K T E R O T T E R D A M
Zaaknummer/Rekestnummer: 135380/HA RK 00-181
De arrondissementsrechtbank te Rotterdam, enkelvoudige kamer.
De beslissing op het op 15 maart 2000 ter griffie van deze rechtbank
ingekomen verzoekschrift, met bijlagen, van:
de naamloze vennootschap
N.V. MAATSCHAPPIJ VAN ASSURANTIE,
DISCONTERING EN BELEENING DER STAD ROTTERDAM ANNO 1720,
gevestigd te Rotterdam,
verzoekster,
procureur: mr. P.W. van Baal,
advocaat: mr. W.A. Luiten te Rotterdam,
strekkende tot het bevelen van een voorlopig deskundigen-onderzoek.
Het verzoekschrift richt zich tegen:
[naam],
wonende te [woonplaats],
verweerster,
procureur: mr. F.A. Tromp,
advocaat: mr. J.F. Schultz te Emmen.
1. Het verloop van de procedure
Op 17 en 19 april 2000 zijn ingekomen respectievelijk de producties en het
verweerschrift van verweerster.
Ter terechtzitting van 20 april 2000 heeft de mondelinge behandeling van het
verzoekschrift plaatsgevonden. Op de genoemde zitting zijn verschenen en
gehoord:
a) mr. W.A. Luiten, en
b) mr. J.F. Schultz.
Partijen hebben ter terechtzitting hun standpunten nog nader toegelicht.
2. De bevoegdheid van de rechtbank
2.1
[Verweerster] heeft primair ten verwere aangevoerd dat de rechtbank
onbevoegd is van het verzoekschrift kennis te nemen, stellende dat de in
artikel 7 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM)
gecodificeerde verruiming van de competentie strekt ten behoeve van de
benadeelde en niet van de aansprakelijkheidsassuradeur.
2.2
De rechtbank verwerpt dit verweer en acht zichzelf bevoegd van het
verzoekschrift kennis te nemen. Artikel 228 lid 1 Wetboek van Burgerlijke
Rechtsvordering (Rv) bepaalt - voor zover hier van belang - dat het verzoek
wordt gedaan aan de rechter die vermoedelijk bevoegd zal zijn van het geding
kennis te nemen, en dat de rechter summierlijk onderzoekt of hij bevoegd is
naar het onderwerp van het geschil.
In casu is door Stad Rotterdam een voorlopig deskundigenbericht verzocht,
vooruitlopend op een mogelijk door [verweerster] op grond van artikel 7 van
de WAM tegen haar aan te spannen geding. Artikel 7 van de WAM biedt de
benadeelde de mogelijkheid het geding tegen de verzekeraar aanhangig te
maken voor de rechter van de zetel van de verzekeraar, in casu de rechtbank
te Rotterdam. Indien [verweerster] Stad Rotterdam voor de rechtbank te
Rotterdam zou dagvaarden, zou zij zich derhalve bevoegd moeten verklaren.
Mitsdien is deze rechtbank bevoegd van het verzoekschrift voor een voorlopig
deskundigenbericht kennis te nemen. Dat artikel 7 WAM [verweerster] ook de
mogelijkheid biedt het geding bij andere rechtbanken aanhangig te maken,
doet daar niet aan af.
3. De beoordeling van het verzoekschrift
3.1
Op 1 maart 1997 heeft een verkeersongeval plaatsgevonden waarbij een door
[verweerster] bestuurde auto is aangereden door een personenauto bestuurd
door een op de voet van de WAM bij Stad Rotterdam verzekerde automobilist.
[Verweerster] heeft Stad Rotterdam aansprakelijk gesteld voor de door haar
geleden en nog te lijden schade. Stad Rotterdam betwist de aansprakelijkheid
niet. [Verweerster] had na het ongeval klachten van zodanige aard dat de
behandelend artsen spraken van post-commotionele en whiplash-achtige
klachten. Partijen zijn het niet eens over de vraag wat de aan het ongeval
toerekenbare afwijkingen, klachten en beperkingen zijn.
3.2
Door Stad Rotterdam is verzocht een voorlopig deskundigen-onderzoek ter zake
te doen verrichten door een neuroloog. Zij stelt voor naar keuze als
deskundige te benoemen dr.[deskundige 1], dr.[deskundige 2] of
dr.[deskundige 3]. Voor het geval [verweerster] zich niet met een van de
voorgestelde deskundigen kan verenigen, stelt Stad Rotterdam voor dat de
rechtbank dr.[deskundige 1] benoemt tezamen met een door [verweerster] voor
te dragen deskundige, met het verzoek aan beide deskundigen om
gemeenschappelijk te rapporteren.
3.3
In haar verweerschrift maakt [verweerster] bezwaar tegen alle drie door Stad
Rotterdam voorgestelde deskundigen, stellende dat zij geen vertrouwen heeft
in de objectiviteit van deze deskundigen. Zij is van mening dat alle drie
door Stad Rotterdam voorgestelde deskundigen, hetzij door eerder ingenomen
standpunten, hetzij door het feit dat zij regelmatig met verzekeraars
samenwerken, minimaal de schijn van partijdigheid hebben.
3.4
De rechtbank is van oordeel dat het doen ondergaan van een medisch onderzoek
een ingreep in de persoonlijke levenssfeer betreft die niet zonder
toestemming van de betrokkene mag plaats vinden, behoudens andersluidend
wettelijk voorschrift. In casu is er geen wettelijke bepaling die
[verweerster] verplicht zich te onderwerpen aan een medisch onderzoek.
Weliswaar heeft Stad Rotterdam een gerechtvaardigd belang om een voorlopig
deskundigenonderzoek te doen uitvoeren doch dit belang weegt minder zwaar
dan het belang dat [verweerster] heeft om zich daartegen te verzetten.
Daarbij dient in aanmerking genomen te worden dat het [verweerster] is die
het initiatief tot een bodemprocedure zal moeten nemen en dat zij in een
eventueel te voeren bodemprocedure in beginsel de aard en de omvang van haar
schade zal hebben te bewijzen. Haar weigering mee te werken aan een
deskundigenonderzoek ter vaststelling van de schade, kan in een
bodemprocedure in haar nadeel werken.
3.5
Door Stad Rotterdam is aangevoerd dat [verweerster] zich aldus feitelijk
beroept op een vetorecht, nu Stad Rotterdam haar tegemoetgekomen is door
drie namen van deskundigen te noemen en subsidiair in te stemmen met een
onderzoek door twee deskundigen, waarvan een aan te wijzen door
[verweerster]. Dit moge zo zijn. Het doet echter niet af aan het recht van
[verweerster] zich te verzetten tegen een medisch onderzoek door een
deskundige waarin zij (al dan niet terecht) geen vertrouwen heeft.
Indien [verweerster] persisteert bij haar weigering mee te werken aan een
onderzoek door een van de door Stad Rotterdam voorgestelde deskundigen, ook
indien zulks in samenwerking met een van de door haarzelf voorgestelde
deskundigen zou geschieden, heeft het geen zin een van de door Stad
Rotterdam voorgestelde deskundigen te benoemen.
Het verzoek van Stad Rotterdam zal in dat geval worden afgewezen.
4. Beoordeling van het bij verweerschrift gedane zelfstandig verzoek
4.1
[Verweerster] heeft bij antidotaal rekest verzocht een voorlopig
deskundigenonderzoek te doen verrichten door een neuroloog en een
neuropsycholoog, alsmede, mocht psychiatrisch onderzoek door deze
specialisten noodzakelijk worden geacht, door een psychiater. Zij heeft
daartoe ter keuze voorgesteld vier neurologen, twee neuropsychologen en twee
psychiaters
Voorts heeft zij verzocht een arbeidskundig onderzoek te doen verrichten
door een door haar voorgestelde arbeidskundige.
4.2
Stad Rotterdam heeft zich verzet tegen benoeming van de door [verweerster]
voorgestelde deskundigen, behoudens indien zulks zou geschieden tezamen met
benoeming van een van de door Stad Rotterdam voorgestelde deskundigen. Stad
Rotterdam heeft daartoe aangevoerd dat zij onvoldoende vertrouwen heeft in
een objectieve beoordeling door deze deskundigen.
4.3
De rechtbank is van oordeel dat in een materie als de onderhavige (de
beoordeling van zgn. "whiplash-trauma's"), waar tussen deskundigen zoveel
verschil van inzicht blijkt te bestaan, indien partijen over en weer geen
vertrouwen hebben in de door de wederpartij voorgestelde deskundigen, het
verrichten van een deskundigenonderzoek door twee deskundigen zoals door
Stad Rotterdam subsidiair is voorgesteld, aangewezen is om tot een zo
objectief mogelijke voorlichting van de rechtbank te komen. Het kan dan niet
zo zijn dat verweerster een vetorecht uitspreekt over alle door verzoekster
voorgestelde deskundigen en vervolgens bij antidotaal rekest zelf voorstelt
andere deskundigen te benoemen, waarvan zij kennelijk aanneemt dat deze een
voor haar gunstige zienswijze aanhangen. Dit zou er feitelijk op neerkomen,
dat verweerster de procedure voor een voorlopig deskundigenonderzoek
aanwendt om een onderzoek door een partij-deskundige te doen verrichten.
4.4
Indien [verweerster] persisteert bij haar weigering mee te werken aan een
onderzoek door een van de door Stad Rotterdam voorgestelde deskundigen, ook
indien zulks in samenwerking met een van de door haarzelf voorgestelde
deskundigen zou geschieden, zal de rechtbank derhalve ook het zelfstandig
verzoek van verweerster afwijzen.
5. Motivering tussenbeslissing
5.1
De rechtbank zal thans nog geen eindbeslissing geven op het verzoekschrift
en het antidotaal verzoek, nu door tijdgebrek tijdens de mondelinge
behandeling van het verzoekschrift partijen geen tweede termijn kon worden
gegeven en er mitsdien onvoldoende gelegenheid is geweest om partijen te
confronteren met de consequenties van hun processuele opstelling en te
trachten tot overeenstemming te komen.
5.2
Zoals uit het voorgaande blijkt, zal de rechtbank zowel het verzoekschrift
als het antidotaal verzoek afwijzen, indien [verweerster] persisteert bij
haar weigering zich aan een (mede) door een van de door Stad Rotterdam
voorgestelde deskundigen uit te voeren medisch onderzoek te onderwerpen.
Zoals hierboven eveneens aangegeven, kan deze weigering voor haar nadelige
gevolgen hebben in een later door haar aanhangig te maken geding. Bovendien
kan zulks tot vertraging leiden bij de vaststelling van de
schadeplichtigheid van Stad Rotterdam.
5.3
De rechtbank stelt [verweerster] daarom in de gelegenheid binnen drie weken
na de datum van deze beschikking schriftelijk aan de rechtbank mede te delen
of zij alsnog akkoord kan gaan met een voorlopig deskundigenonderzoek uit te
voeren door twee deskundigen, te weten een van de door haar in haar
antidotaal rekest voorgestelde deskundigen tezamen met de door Stad
Rotterdam voorgestelde deskundige dr.1.
6. De beslissing
de rechtbank,
alvorens verder te beslissen,
stelt [verweerster] in de gelegenheid binnen drie weken na de datum van deze
beschikking schriftelijk aan de rechtbank mede te delen of zij alsnog
akkoord kan gaan met een voorlopig deskundigenonderzoek uit te voeren door
twee deskundigen, te weten een van de door haar in haar antidotaal rekest
voor-gestelde deskundigen tezamen met de door Stad Rotterdam voorgestelde
dr.[deskundige 1].
Deze beslissing is gegeven op 18 mei 2000 door
mr. F.J.W.M. van Dooren, in tegenwoordigheid van
mr. S. Standaert-Dobbelaar, griffier.
1158
Met vriendelijke groet
Peter
P-Bosman@...
bosmanp@...
ICQ:no. 85676184

TEGENPARTIJ: Welke schade krijgt u vergoed?

2007-11-27 14:31:20

Welke schade krijgt u vergoed?
Als de aansprakelijkheid is vastgesteld, is de aansprakelijke partij
verantwoordelijk voor alle kosten en schade die voor u tengevolge van het
ongeval zijn ontstaan.
U kunt hierbij ondermeer denken aan:
Schade aan kleding, vervoermiddelen en persoonlijke bezittingen
Medische kosten en kosten in verband met een ziekenhuisopname
Reiskosten ten behoeve van medische behandelingen
Kosten van revalidatie
Kosten van huishoudelijke hulp etc.
In een later stadium wordt ook aandacht besteed aan verlies van
arbeidsvermogen en immateri ėle schade.
Bovendien is in het Burgerlijk Wetboek geregeld dat alle kosten van
rechtsbijstand moeten worden vergoed door de aansprakelijke partij. Dat
geldt voor de kosten van juridische bijstand om de ander aansprakelijk te
stellen, voor het berekenen van de schade, en voor de kosten die ermee
gemoeid zijn om de schade te verhalen.
Tip: bewijsmateriaal bewaren
Alle gemaakte kosten moeten worden aangetoond. Daarom moet u bonnen en ander
bewijsmateriaal zorgvuldig bewaren. Wanneer het ernaar uitziet dat de
genezing langer gaat duren, is het handig om een dagboekje bij te houden
waarin u alle medische behandelingen, gesprekken en gemaakte kosten noteert.
Met vriendelijke groet
Peter
P-Bosman@...
bosmanp@...
ICQ:no. 85676184
Met vriendelijke groet
Peter
P-Bosman@...
bosmanp@...
ICQ:no. 85676184

TEGENPARTIJ: Het voorlopig deskundigenbericht !!

2007-11-27 11:30:47

Het voorlopig deskundigenbericht en de whiplash V.R. 7/8 / 1998
Inleiding
In het traject van de letselschaderegeling speelt de medische problematiek
een belangrijke rol; beoordeling en prognosestelling van het letsel is
noodzakelijk en dit geschiedt door medici.
De onderhandelingen tussen partijen - (de vertegenwoordiger van) het
slachtoffer en (de aansprakelijkheidsverzekeraar van) de veroorzaker van het
lichamelijke letsel - vinden plaats volgens de regels van het 'toernooimodel
'.[i]
De medische kant van de kwestie wordt ook door deze regels bestuurd.
Dit onderhandelingsmodel gerelateerd aan de medische aspecten leidt bij (de
beoordeling en waardering van) het whiplashletsel tot problemen.
1. Het medisch advies
De whiplash is een bijzonder letsel: tot op heden is, ondanks recente
onderzoeksresultaten uit Noorwegen[ii], niet zonneklaar dat we te maken
hebben met een op lichamelijke oorzaken berustend - lees: objectiveerbaar -
letsel. De door assuradeuren, beoogde consequentie is dat een causale
relatie wordt ontkend tussen ongeval en (door klachten en beperkingen
veroorzaakte) schade[iii]. Men baseert zich daarbij op interne berichtgeving
van de medisch adviseur.
2. Het medisch eindonderzoek
Het streven van de aansprakelijkheidsassuradeur zal bij het realiseren van
een medisch eindonderzoek er op gericht zal zijn een medicus te benaderen
die van opvatting is dat een whiplash geen medisch objectiveerbaar letsel.
De gelaedeerde daarentegen zal de behoefte hebben het onderzoek te laten
verrichten door iemand die van mening is dat daar wel sprake van is.
Gezien de contraire doelstellingen van partijen bij het medisch advies en
het medisch eindonderzoek zal snel een patstelling ontstaan[iv]. De vraag is
of deze blokkade in het onderhandelingsproces door middel van het voorlopig
deskundigenbericht kan worden weggenomen.
Algemeen
Het voorlopig deskundigenbericht heeft het doel partijen en de rechter tot
instructie en informatie te dienen. Het is bij de invoering van het nieuwe
bewijsrecht d.d. 1 april 1988, naast een voorlopige plaatsopneming en
bezichtiging, opgenomen in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering in de
artikelen 227 tot en met 232 Rv.
Hoewel in eerste instantie het voorlopig deskundigenbericht in primo ten
doel heeft de partijen de gelegenheid te doen stellen te beoordelen welke
kansen zij in een eventueel te voeren geding hebben, is aan de ratio geen
beperking gesteld. Er kunnen ook andere 'doelen' worden beoogd. Het doel in
kwestie - het verkrijgen van een medische beoordeling ten aanzien van een
(post)whiplashsyndroom - is een 'door de wet gedekte' reden
De procedure tot benoeming van de voorlopig deskundige is een
verzoekschriftprocedure. Voor de bijzondere kenmerken daarvan zij verwezen
naar de betreffende handboeken. Van belang is dat de rechter respectievelijk
het rechterlijk college, dat heeft te oordelen in het kader van deze
procedure, veelal ook de competente rechter is in de hoofdzaak.
Het concrete belang
Hoe kan de onderhandelingsimpasse doorbroken worden?
Een ietwat ongeduldige raadsman zal snel in de verleiding komen de
bovengeschetste 'bottleneck' op te lossen door zelfstandig een medisch
onderzoek te laten verrichten. Helaas zal in een civiele procedure de
rechter weinig waardering hebben voor een dergelijke aktie. Dit omdat de
procedurele rechten van de aansprakelijke partij behoren te worden
gerespecteerd. Dat betekent dat eventuele bezwaren van de aansprakelijke
partij al gauw worden gehonoreerd. Bij een whiplash zal de aansprakelijke
assuradeur bijvoorbeeld enkel behoeven te betogen dat geen sprake is van een
medisch objectiveerbaar letsel.
Hoor- en wederhoor
Een der procedurele rechten van partijen is dat zij, wat de totstandkoming
van een medisch onderzoek betreft, betrokken behoren te worden bij de
benoeming van de persoon van de getuige deskundige, alsmede de aan hem of
haar te stellen vragen.
Zoals hiervoor aangegeven kan in minnelijk overleg - naar mijn opvatting
steeds vaker - geen vergelijk ten aanzien van de persoon worden getroffen.
Daarbij speelt met name een rol de omstandigheid dat de argumentatie van
partijen niet op validiteit wordt getoetst. Zo komt het voor dat de medisch
adviseur een deskundige afwijst "omdat deze hem niet bekend zou zijn".
In een verzoekschriftprocedure ter verkrijging van een voorlopig
deskundigenbericht zal een dergelijk bezwaar niet worden gehonoreerd. Het
argument is niet te controleren en evengoed vatbaar voor eenzelfde misbruik
door de wederpartij.
Hetzelfde geldt voor de vraagstelling: zo zal de aansprakelijke partij
bijvoorbeeld geneigd zijn een eng causaliteitscriterium opgenomen te willen
zien in de vraagstelling; er wordt vaak nog het causaliteitscriterium
'rechtstreeks en uitsluitend' gehanteerd.
Daarmee is gegeven wat het voordeel is indien dergelijke discussies zich
binnen het bestek van de verzoekschriftprocedure afspelen. Men is gedwongen
valide argumenten tot richtsnoer van het handelen te maken, omdat de rechter
met non-valide stellingen korte metten maken.
Het neutraliteitsbeginsel
Binding van de getuigedeskundige met één der betrokken partijen is een
diskwalificerende factor. De norm van de onpartijdigheid wordt nog versterkt
doordat op de rechtsverhouding tussen de rapporteur, medicus zijnde, en de
gelaedeerde, keurling zijnde, deels wordt gekleurd door de Wet Geneeskundige
Behandelingsovereenkomst (WGBO) (De relatie van de WGBO en
deskundigenbericht valt buiten het bestek van dit artikel)
Enige tijd geleden heeft de pers ruim aandacht besteed aan de opvattingen
van dr. Koerselman, psychiater te Amsterdam.
Volgens hem zijn de whiplashpati ėnten niet het slachtoffer van een ongeval
maar van de maatschappij (!): Dit omdat zij niet opgewassen zouden zijn
tegen de eisen die aan hen worden gesteld. Koerselman erkent dat sprake is
van een - nog niet wetenschappelijk gefundeerde - hypothese. Dit is een
nogal controversi ėle opstelling; verwezen zij naar de richtlijnen van de
Nederlandse Vereniging voor Neurologie (zie noot 3, hiervoor).
Honorering van een dergelijke 'theorie' zou verstrekkende gevolgen kunnen
hebben: de causale relatie, zelfs via de ruime norm van de redelijke
toerekening tussen ongeval en klachten wordt doorbroken. Immers, de
betrokkene zou sowieso zijn uitgevallen. De verzekeraars achten zich niet
meer gehouden een schadevergoeding te betalen aan de whiplash-slachtoffers.
In de diverse krantenartikelen erkent Koerselman dat hij veelal enkel wordt
aangezocht door verzekeraars; hij zou op de 'zwarte lijst' van de
Nederlandse Stichting van Whiplashpatienten staan.
Voldoet hij aan het neutraliteitsvereiste?
Het Hof te Arnhem in de verzoekschriftprocedure tot benoeming van een
getuigedeskundige (Stad Rotterdam contra Zandkuyl) op 17 maart 1998 een
beschikking gewezen waarin de volgende niet onbelangrijke motivering
voorkomt:
"De te benoemen deskundige dient een persoon te zijn van wie mag worden
verwacht dat hij een onafhankelijk en onpartijdig oordeel kan geven, die
zelfs niet de schijn van partijdigheid heeft en tegen wiens benoeming tot
deskundige geen van partijen in redelijkheid bezwaar kan hebben."
Onderhavige benoemingsprocedure betrof de wens van Stad Rotterdam dr. G.K.
van Wijngaarden - in 'whiplashland' ook niet geheel en al onbekend - tot
deskundige te laten benoemen. Het Hof te Arnhem heeft evenals de Rechtbank
te Almelo het verzoek van Stad Rotterdam afgewezen en daarbij het
hiervoormelde citaat als toetssteen gebruikt.
Het criterium, toegepast op de persoon van de psychiater Koerselman, heeft
ten gevolge dat hij niet aan het neutraliteitsvereiste voldoet.
Conclusie
Het middel van het voorlopig deskundigenbericht is een adequaat en accuraat
middel. De partijen worden gedwongen tot een constructieve attitude. De
redelijkheidsnorm dwingt daar toe.
De vraagstelling en wensen van partijen ten aanzien van de aan te zoeken
deskundige kan door de rechter in de verzoekschriftprocedure, omdat hij
veelal ook in de hoofdzaak heeft kunnen oordelen, uitdrukkelijk op
redelijkheid worden getoetst; 'onjuiste' wensen kunnen worden vermeden.

Re: [whiplash-nl] MEDISCH Rode Kruis Ziekenhuis.

2007-11-27 08:36:53

brrrrrrrr, nou Trix ik vind het nog al wat , ik vind rug merg puncties al
heeeeeeeel vervelend maar dit overtreft alles
'ik wens je heeeeel veeeeeel sterkte
Groetjes Peter J.

Re: [whiplash-nl] MEDISCH / PERSOONLIJK waarschuwing

2007-11-26 17:54:47

Lieve Anneke,
Ik schrijf even tussen jouw regels OK?
Hij bedoelt het goed maar weet (HIJ WEL) waar die overpraat .
Helaas heb ik de ervaring dat er nog steeds weinig specialisten
zijn die weten waar ze overpraten , klinkt hard maar mijn ervaring is helaas
niet anders.
Ik heb 3 jaar geleden een wip opgelopen, daarna was ik iedere keer maar zo
moe, snel overspannen , Duizelig etc.
Mijn huis arts en ook de speciallisten zijde nee hoor komt niet van de wp.
prima maar hoe komt het dan.
altijd al last van mijn rug gehad , dus naar een specialist in haarlem en
ja je rug is er niet beter op geworden , en er is wat ahtrose bij gekomen en
dat levert pijn en dus ook wel wat vermoeidheid (maar zo extreem nee)
Prima docter maar het is er wel , dus wat is het dan, tja kweenie,
kan het dan misschien bloedarmoede zijn of ziekte van pfeifer??
neee jo dat is het ook niet ,prima maar wat dan wel.
nou ,ok ga maar bloed prikken, tja niet helemaal goed , volgende week nog
maar is, belt s'middags terug tja vervelende mededeling ik heb een afspraak
gemaakt voor u voor morgen ochtend 8,30
in het azl afd hematologie , er is geconstateerd dat u leukamie onder uw
leden heeft.
toen ging bij ons dus even alle lichten uit.
blijkt achteraf dat het CCL is ( een chronische lymfatische leukamie ) en
dus niet direcht levens bedreigend, maar je krijgt het wel even in je
schoenen geschoven.
Dus daar komt die vermoeidheid vandaan he he , NEEEEEE hoor
dat past helemaal niet in dit beeld het zal wel ergens anders vandaan komen
, waar dan , Tja kweeeniee
De hematoloog geeft de schuld aan de WP
De huis arts zegt nou dat is wel erg kort door de bocht , volgens mij komt
het door de leukamie ,
bij leukamie bond genoten zitten heel veeel mensen met de zelfde klachten ,
en bij de wp's zitten heeeeeeel veeeeeel mensen met de zelfde klachten ,
Het heeft zich bij mij wel openbaard na de klap.
Ennnn vlgs de hematoloog heb ik de CLL . waarschijnlijk al heeeel
lang onder mijn leden.
Vertel jij me maar aan wie moet ik me nou vast houden.
kan ook nog OPS is schilders ziekte zijn ) of wat denk je van chronisch
vermoeidheids syndroom, en wat ook goed past de fybro.
Ik weet alleen dat het na de klap is gekomen.En er openbaren
zich inderdaad in de loop der tijd ;steeds meer dingen,
Lieve Anneke ,
dit is niet lelijk bedoelt , maar het ligt ook niet zo heel simpel.
groetjes Peter J.

MEDISCH / PERSOONLIJK Black out

2007-11-26 15:49:51

Hallo allemaal,
Vanmorgen een stukje in het Vondelpark gewandeld waar het lekker fris was in
die regen.
Weer vlak bij huis zag ik een ongeluk waarbij een vrouw op de fiets werd
aangereden. Vraag me neit hoe lang ik daar gestaan heb.
Ik weet nog dat ik geld ging pinnen en mn pincode steeds verkeerd was.
Daarna weet ik t gewoon neit meer, werd wakker op de bank,w eet niet eens
mer hoe lang ik daar gelegen heb.
Ben weer geld gaan pinnen, weer verkeerde code, terug naar huis en mn code
nagekeken. Terug en was t weer verkeerd; was bang, dat ik hem te vaak
verkeerd had ingetikt! Nou ja weer terug naar huis en die pincode
opgeschreven en wederom retour.(nog te volgen?) Pff.... het lukte, maar
misschien vd spanning en opluchting, weet het ook niet, toen ik weer hier
binnen was kreeg ik n huilbui, mijn hemel. Ben uiteindelijk weer gaan slapen
en werd wakker v.d. bel.
Er kwam iemand eten, had t gisteren wel al klaar gemaakt, maar had geen fut
en zin om nog maar iets te doen, dus maar meegenomen naar de chinees
vlakbij. Die afleiding was eigenlijk wel goed, jkwam ik weer n beetje bij.
En hoewel ik doodmoe was, wilde ik niet dat ze snel weg ging; ik ben nog
steeds onrustig, denk dat t komt omdat ik zelf ook een fietsongeluk gehad
heb waar ik niks (gelukkig) meer van weet, zie steeds die beelden van de
vrouw daar voor me.
Ga er zo direct in, heb geen rustgevende med. meer, maar van mijn
pijnstillers zal ik ook wel kunnen slapen, hoop ik dan maar.
Moest t even van me af tikken hier. Welterusten. Gr. Leon10

Re: [whiplash-nl] WERK dit is niet te geloven! USZO

2007-11-26 06:08:39

Hoi Christien.
Pfffff het meeste uit jouw vrhaal maar geknipt .... tjonge wat een gedoe
..... laat he je weekend niet bederven .... het is die instanties het niet
waard !
Sterkte .lieve groetjs, Esther.

WERK dit is niet te geloven! USZO

2007-11-26 01:09:06

Beste,
Ik werd net gebeld door mijn belangenbehartiger bij de vakbond die mijn
WAO bezwaarschrift behandelt. Ik ben er nog helemaal verbouwereerd van.
't Is werkelijk niet te geloven!!!!
Ik heb mijn WAO keuring en herkeuring bij de USZO gehad. In januari '99
had ik de keuring, in maart 2000 de herkeuring. Jullie begrijpen een
vreselijk getouwtrek voordat je eindelijk eens bericht krijgt. Deze week
leek er een beetje schot in de zaak te komen.
Nu werd mijn belangenbehartiger door USZO vandaag opgebeld met de
mededeling dat ze denken dat ik toch niet bij de goede persoon mijn WAO
aanvraag heb neergelegt........ Dit kan dus betekenen dat heel de zaak
weer opnieuw gaat lopen maar dan bij Cadans. Vreselijk, denk je dat de
zaak eindelijk een keer rondkomt, kunnen we waarschijnlijk weer helemaal
opnieuw gaan beginnen.
Ik kreeg ook op een voor de verzekering, moeilijk punt mijn ongeluk. Ik
werkte bij een zorginstelling en zou een paar weken daarna bij een
onderwijsinstelling gaan werk. Dat heeft al heel wat papierenrompslomp
gegeven. Nou, dat hele gedoe blijkt dus nog steeds niet voortreffelijk
te werken. Overal en bij iedere instantie lijkt het me weer te
achtervolgen.
Het leek allemaal nu eindelijk weer eens in wat rustiger vaarwater te
zijn beland en nu begint dit hele gedoe weer...
Het lijkt wel niet op te kunnen houden.
'U bent een bijzonder geval' wordt er dan gezegt. Ja dat weet ik
ondertussen wel maar ik kan er blijkbaar erg weinig tegen doen.
En nu had ik gisteren juist een vreselijke rotdag. 't Lukte allemaal
niet zo heel erg. Geen energie over. En tot overmaat van ramp heb ik er
gisteravond boven de w.c. alles uit zitten gooien. Vandaag was echt een
dag van een beetje bijkomen. En nog voel ik me niet helemaal 100%. Beh!
Goed, dit moest ik even aan jullie kwijt. 'k Vond het allemaal zo
belachelijk en jullie weten tenminste wat dat inhoud. Het is moeilijk te
vertellen aan andere mensen. Na zo'n bericht ben je gewoon verbijsterd.
En dan zeggen ze ook nog eens dat de wet van Murphy is toegeslagen op
mijn geval bij de USZO. Ja, daar heb je dan wat aan.
Bedankt dat jullie even naar mij wilden 'luisteren'.
Christien

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK bezoek revalidatiearts.

2007-11-25 23:54:55

Hoi Esther,
Ik knip er even een heel eind tussenuit en geef je dan antwoord op je vraag
ok??
Uiteraard laat ik het weten.......ik heb hem een paar keer een poosje om
gehad nu.....voelt echt erg prettig.......
Daar bestaat voor mij het grootste deel van de dag uit.......in het
huishouden doe ik weinig tot niets......ik probeer het een beetje bij te
houden. het enige wat ik in het huishouden zelf doe is de was. En dat lukt
ook de ene dag beter dan de andere. Mijn hulp van de thuiszorg is gelukkig
zo flexibel dat ze me er ook weleens een handje mee wil helpen als het echt
niet lukt.
Verder heb ik nogal wat bezigheden voor de lijst. Gelukkig kan dit altijd op
momenten dat ik me er lekker genoeg voor voel........en soms lukt het gewoon
een hele dag niet, dat maakt ook niet uit.
Gelukkig houd ik het wel redelijk vol om een tijdje met de computer bezig te
zijn........ik vind het ook leuk om op die manier contacten te leggen over
de hele wereld...........leuke hobby dus.......
Verder ga ik iedere dag naar buiten.......(of het moet vreselijk slecht weer
zijn natuurlijk,.......) al is het maar naar de brievenbus of naar de
supermarkt........
Ik vind het ook heel spannend....nu alleen even hopen op mooi weer anders
gaat het niet door........
Knuffel voor jullie!!!!!!
Nan.

HULP-TIPS koken...

2007-11-25 11:25:47

Hallo allemaal.
Even wat kooktips .. om het jullie makkelijker te maken.
Je kan de hulp ook eens voor 2 dagen aardappelen laten schillen en koken .
Aardappelpuree uit een pakje is lekker snel klaar .... water / melk koken
.... poeder erbij .roeren .klaar.
Maggie heeft boerenkool uit een pakje is nog lekker ook ..... ook hutspot
... maar die vind ik niet zo lekker.
Van Knorr heb je zakjes rijst ..... bijv. Orienty .... alleen vlees
aanbraden .... water er bij en .... koken tot het water opgelost is ....
zelf voeg ik er nog wat groenten bij .....
Ook zijn er pasta;s op die manier
ik zorg ervoor dat ik altijd wat gesneden soepgroenten ... macaronigroeten
of zo in de vriezer heb... rijst is er ook altijd ....
Ik zorg ook voor gesneden vlees in de vriezer .. kipfilet snijdt de hulp
....vries ik in .... zodat ik mezelf redden kan met koken ...
ik heb altijd iets blikgroenten op voorraad.
Voor blikken met een lipje het ik de volgende oplossing ..... met de tanden
van een oude vork .... het lipje omhoog halen .... en dan met de 'steel' van
de vork als 'hefboom' gebruiken .... dus door het oogje / lipje halen ....
en al vasthoudende aan de vork .... het blik open trekken.
Aardappelschijfjes uit het vriesvak is ook fijn .... fijner dan uit de
koeling ... omdat die uit de koeling minder lang houdbaar zijn .... dus als
je handen het niet zo goed doen ..... zorg dat je voorraad hebt....
In de pan bakken zodat ik niet met frietpan hoef te sjouwen.
Ook heb je spinazie , boerenkool en ik dacht ook rode kool .. in deelblokjes
in een pak .diepvries .... een groot blok is zo moeilijk uit de verpakking
te halen ..... bij deelblokjes is dat makkelijker. Alles in de magnetron op
te warmen.
Een stoomkoker is ook fijn !!!
Om groenten in te stomen .... op bijv 20 min. zetten .... en je hoeft er
niet meer naar om te kijken...
Daar kun je ook rijst in stomen ... hoeft je niet af te gieten.
Bij de Super verkopen ze kalkoenfilet a la minute .. is met paar minuutjes
klaar. Maar vast bij meerdere winkels.
Er komt vast zo'n rijdende diepvrieswinkel bij jou in de buurt .... de
ijskoning of zo .... als je gebruik maakt van aanbiedingen ... is het echt
niet zo duur.
Ook heb je rijst die je niet hoeft te koken .... maar na vlees en groenten
aanbraden zo in de pan kunt kieperen ..... als ik me niet vergis heet het
smoorrijst .... we hebben nu zo'n pak niet op voorraad .dus weet het niet
zeker.
En bestaat een snijplank waar je dingen in kunt klemmen als je ze wilt
snijden ... scheelt kracht zetten on vast te houden..
Dat kun je ook doen met blikje open maken of zo ....via ergo.ther.....
Koop eens waspeen i.p.v bos peen .... scheelt ook weer werk.
Maggie heeft ook Soep basis uit flesje .... daar doe ik dan veel groente in
... vlees wat de hulp heeft gesneden ..... is z klaar ! Soep mat veel
groente .gebruik ik wel eens als maaltijd vervanger...
Het water kook ik dan eerst in de waterkoker .gaat sneller dan een pan op
het gas...
Beckers heeft Micro wave frikadellen .... ff opwarmen in de magnetron..
Vergeet je wel eens voor vlees te zorgen / braden ? Zorg dan dat je een
zakje jus in huis hebt .....
Zo ... dat was het geloof ik wel.
Groetjes, Esther.

MEDISCH twijfel deel 2

2007-11-25 10:13:04

Lieve allemaal,
harstikke lief dat jullie 'massaal' op mijn mailtje over de twijfels
hebben gereageerd. Zoveel reacties betekent ook weer zoveel vragen en
meningen. Omdat ik gemerkt heb dat sommige toch nog vragen hebben, zal
ik ze proberen in 1 mailtje te beantwoorden. Als ik iedereen persoonlijk
weer moet mailen kost me dat helaas te veel tijd en dus pijn.
Ik heb mijn twijfels over de behandeling al geuit afgelopen dinsdag bij
de maatschappelijk werkster. Helaas kan ik niet zeggen dat ze er erg
positief op heeft gereageerd, integendeel zelfs. Ze maakte het allemaal
nog een beetje erger door te suggereren dat ik depressief was. Nou ja
zeg, dan zou ik dat toch zeker zelf en mijn omgeving toch ook wel merken
of weten. Door dit gesprek waren de twijfels dus alleen nog maar erger
geworden.
Het klopt inderdaad dat er om de week een gesprek is met de
neuro-psycholoog is. Het vervelende is nu alleen dat hij 2 weken met
vakantie is, gevolgd door een stopweek. Dus ik denk dat ik hem pas de
laatse week van september weer te spreken krijg. Ik wacht in ieder geval
met een beslissing te nemen, tot ik hem heb gesproken. Dat lijkt me wel
het beste!
Verder was er nog een opmerking dat iemand dacht dat het niet aan mij
lag, dat ik vond dat ik afgekat werd. Nou nee hoor, het is namelijk de
rest van de groep ook opgevallen, dat ik maar iets hoef te zeggen en ik
krijg gelijk een grote bek terug. De samenstelling van de groep bestaat
incl. mezelf uit 4 vrouwen en 1 man, allen met whiplash klachten.
Ook was er nog een vraag wat mijn klachten zijn, nou ik weet niet of ik
ze allemaal nog weet zo langszamerhand omdat ik niet altijd overal
tegelijkertijd last van heb. Maar dit zijn ze over het algemeen: 24- uur
per dag hoofdpijn + nekpijn doorlopend tot de schouderbladen, pijn in de
onderrug, extreme vermoeidheid, concentratie- problemen, duizeligheid,
vergeetachtigheid, stemmingswisselingen, pijn in mijn ogen. Ik denk dat
dat de hoofdklachten wel waren.
Mijn twijfels zijn dus nog steeds aanwezig en blijven er ook tot ik de
neuro-psycholoog heb gesproken. Jullie op- en aanmerkingen neem ik in
ieder geval mee in mijn overweging. Ik hoop dat ik jullie vragen bij
deze heb beantwoord, en anders hoor ik ze nog wel.
liefs van Ramona

MEDISCH Rode Kruis Ziekenhuis.

2007-11-25 05:53:21

Afgelopen woensdag heb ik het 1ste deel v/d behandeling gehad. Ik kan wel
zeggen,dat viel niet mee.
Ik wist wel dat ik veel napijn zo krijgen,maar niet dat de behandelijn
opzich zo pijnlijk zou zijn.
Als eerste werden er 2 holle naalden van 10-15 cm lang [ schat ik in],
zonder verdoving in m'n hals ingebracht.Deze gingen tussen de wervels
door naar het kraakbeen en de spieren.Daarna werd kwam de verdoving
erdoor en werd elke naald na elkaar verwarmd,dit was per naald 6 min.
Het was behoorlijk pijnlijk,omdat je helemaal verkrampte,terwijl je daar
niets tegen kon doen. 6 min duurt dan lang,heel lang.
De brief voor de huisarts gelijk daarna afgegeven,maar eerst wel even
gecopieerd, weer iets voor het dossier.Daarin stond ook de eventuele
pijnmedicatie.Na een belletje van Rob aan de huisarts,schreef hij dat
gelijk voor, met zelfs een herhalings recept.Jeetje,zal hij toch
geschrokken zijn,dat het niet psychisch is,maar toch echt lichamelijk.
De pijn was de eerste 2 dagen heftig en mijn hals ziet eruit alsof ik
door een vampier ben gebeten.Vandaag gaat het redelijk,heb nog wel
slikproblemen en drink met een rietje.Maar ik kan weer achter de pc
zitten en jullie mee laten delen in deze ervaring.
groeten Trix
[De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden verwijderd]

Re: [whiplash-nl] HULP-TIPS .. fiets/Jose

2007-11-24 23:45:17

Hallo Jos é,
Omdat ik een tijdje uit de running ben geweest, ken ik je verhaal verder
niet,maar ik heb een kleine aanvulling op het antwoord van Sylvia over
een fiets,ik heb zelf een driewieler.
Als je een tegenpartij hebt kun je proberen of die een eventuele
aangepaste fiets willen vergoeden.
Anders kun je dat regelen via WVG, de Wet Voorziening Gehandicapten
bij de gemeente in je woonplaats.
Heb je geen contact met een ergotherapeut dan kan je huisarts kan ook zelf
de papieren voor de aanvraag invullen.
Voor de aanvraag bij WVG krijg je op aanvraag een formulier (toegestuurd)
dat door jezelf en je specialist of ergotherapeut of huisarts ingevuld moet
worden.
Die medewerking heb je dus wel nodig. Van de ergotherapie had ik destijds
geen positief advies te verwachten, vonden me er te slecht voor.
mijn huisarts vond gelukkig dat ik het wel kon proberen.
Dat ging hier bij de gemeente erg snel.
Binnen drie weken na aanvraag kreeg ik bericht van de gemeente dat ik kon
komen "proeffietsen".
de juiste maten werden bepaald (ja, doe maar duur) en mijn wensen gevraagd.
Linker spiegel graag, bel links ivm kracht.
Verzekering en eventuele reparaties zijn ook voor rekening van WVG.
Als je meer wilt weten(of zien) schrijf me dan even priv é, dan stuur ik je
mijn eerdere berichten hierover wel toe.
groetjes,
Anneke Fasol

MEDISCH waarschuwing

2007-11-24 15:01:56

Hallo bekende en mij nog onbekende lotgenoten,
De afgelopen maanden zat het wat gezondheid betreft wat extra tegen,
maar ik ben weer een beetje terug van weggeweest.
Bij dat weggeweest hoorde uiteindelijk toch ook nog een beetje vakantie ;-)
De specialist waar ik terechtkwam heeft me een waarschuwing gegeven.
Misschien overbodig, maar ik geef het maar even aan jullie door.
"Hang niet iedere klacht die u heeft aan de kapstok van uw whiplash!"
en dat bedoelde hij heel positief, begrijp het niet verkeerd.
Dat heeft me wel aan het denken gezet en ik hoop dat ik die gedachten
goed kan weergeven.
Bij een whiplash-syndroom hoort een hele lijst klachten, waar gelukkig
niet iedereen in dezelfde mate last van heeft.
Daarbij komt dan nog dat sommigen pas later klachten (erbij) kregen.
Als iemand schrijft over bepaalde klachten herkennen we ze vaak
en laten dat dan ook weten, 'dat hoort er ook bij'.
Maar klachten kunnen ook een andere oorzaak hebben dan je WL
en daarmee bedoel ik dan niet dat iemand geen WL heeft.
Bijvoorbeeld: duizeligheid/vermoeidheid (door bloedarmoede)
en vul zelf maar in.
Wat die arts bedoelde is: laat bij klachten de andere oorzaken uitsluiten
voor je automatisch gaat denken dat het bij je WL hoort en dingen erger
worden dan nodig is.
groetjes en een fijn weekend,
Anneke Fasol

Re: [whiplash-nl] MEDISCH Antidepressiva - Zoloft/Seroxat

2007-11-24 13:34:06

Hey Hans en Imelda
Zelf heb ik van m'n revalidatiearts + huisarts Zoloft voorgeschreven
gekregen.
Eerst had ik ook Seroxat, maar had hier vervelende bijwerkingen van.
Nu slik ik 1/2 tablet Zoloft per dag, om het erge inde wolken gevoel en
Zombie-gevoel nog niet te hebben maar m'n erge pieken en dalen wat te
neutraliseren. Daarnaast merk ik dat de Zoloft ook een stuk helpt bij
pijn, deze is nog wel aanwezig natuurlijk maar ietsjes minder.
Zelf heb ik baat bij dit middel.
Ik noem het trouwens niet een antidepressiva (aangezien veel mensen toch
al denken dat Whiplash tussen de oren zit??) maar liever een
stemmingsmiddel en dan is het wel eerder geaccepteerd.
Veel succes en sterkte
Groetjes Gertruud
[De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden verwijderd]

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK blunderboek Vergeetachtig.

2007-11-24 06:32:15

Hi Mariaa,
Heb toch wel gelachen, sorry. Maar herken er ook behoorlijk wat in zeker met
die gsm.
Ook ik ben hem dagelijks kwijt. Overal zoeken tot ik maar het nummer bel. en
ja hoor erg dichtbij ligt ie dan.
Ben ook nog steeds opzoek naar zo'n alarmgeval voor aan de sleutelhanger.
Sinds mijn whippie ben ik ook die geregeld kwijt.
"Chris en Karin"

Re: [whiplash-nl] HULP-TIPS PGN/fysiofitness

2007-11-24 00:15:01

Hoi Tetje,
ik heb je mailtjes gelezen en ik vind het heel erg wat je allemaal moet
meemaken. Ik leef met je mee!!
Maar hier even nog wat over de huishoudelijk ehulp. Heb je al een aan het
Persoonsgebonden Budget gedacht? Dat is een subsidieregeling die je kunt
aanvragen en waarmee je je eigen hulp kunt inkopen. Je moet wel een kleine
bijdrage leveren, afhankelijk van de afspraak die je evt. met de hulp maakt,
maar die is lang niet zo hoog als de kosten die je nu maakt.
Het andere is de fysiotherapie. Ik ben zelf fysiotherapeut, maar helaas
volledig afgekeurd. Ik weet eigenlijk niet zoveel van je fysieke situatie,
maar ik weet wel dat fysiofitness vaak te hoog gegrepen is, tenzij je zeer
goed begeleidt wordt. M.i. kun je inderdaad ook beter wat meer tot rust
komen en vandaaruit zelf wat aan je conditie werken. Al is dit maar een
eindje wandelen in een rustig tempo, of een stukje fietsen. Je voelt zelf
wanneer je denkt iets te kunnen doen, en hoeft dus niet op afspraken te
werken. Je mag iets doen, maar je moet niks. Snap je? De dwang van iets
moeten doen op afspraak is voor ons WLsers niet goed. Bij mij werkt het vaak
averechts, en mijn gevoel van eigenwaarde daalt dan.
Mij ervaring ook met mijn eigen werk is dat je moet "oefenen" op een
praktische manier en op een manier die je ook leuk kunt vinden. Fysiofitness
is te zwaar en je bent zo specifiek met je klachten bezig dat dit misschien
ook de verkeerde uitwerking heeft.
Ik weet niet of je iets aan deze mail hebt, maar ik wens je heel veel
sterkte!!!!
Liefs Marleen

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom jacqueline

2007-11-23 17:52:42

Hoi Jacqueline,
Welkom bij ons, hoe wel ik het nog steeds triest vind om
op deze manier zoveel kennissen te krijgen.Ik schrijf even tussen jou regels
OK???
Dat gegeven is (helaas ) bij ons maar al te bekend,
Allemaal bezige bijen tot de aanrijding en dan, is alles anders, in
en in triest.
Toch nog een positief bericht , vele van ons stuiten alleen maar op onbegrip
bij hun Huisarts.
Gelukkig toch ook een hoop positievedingen Jacqueline,
het feit wordt er niet minder erg om maar het scheelt toch
wel enorm dat de zorg om erkenning en de fin. afd. goed
lopen, (scheelt een hoop kop zorgen , waar wij wp's toch al zo weinig aan
kunnen hebben)
Zoals je al begrepen zult hebben , schroom niet je vragen
en grieven te spuien.
Veel sterkte toegewenst.
Peter. J.
PS Peter J. omdat er nog meer Peters met Peter eindigen
( nou weet je inmiddels mijn naam wel he.)
*****************************************************************
wil iedereen bij correspondentie s.v.p. ook een achternaam o.i.d.
gebruiken omdat er steeds meer leden zijn met gelijke voornamen
*****************************************************************

PERSOONLIJK re€  ļntegratie?

2007-11-23 10:53:30

Hoi Ina,
Jee, wat veel allemaal, ik kan er echt niet meer bij hoor. Het wordt me een
warboel.
Kan je op dit moment niet anders dan veel sterkte wensen en dat je een
juiste beslissing neemt waar dat nodig is. (wat is juist??)
Hopelijk niet tot dips, zoals je schrijft, maar kan er eerder ookn wat
positiever verhaal komen.
Gr. Leontien.

Re: [whiplash-nl] WERK werkgever.

2007-11-23 07:06:51

Hoi Ruud
Wat een gedoe zeg.
Maar kom op voor jezelf. (ook al kost het soms bergen energie)
Veel sterkte en succes.
Groetjes Natacha

PERSOONLIJK blunderboek Vergeetachtig.

2007-11-22 15:29:58

Hallo allemaal,
even een stukje voor het BLUNDERBOEK:
Slapen doe ik boven in mijn bed of op het bedje
naast mijn computer. Daar doe ik dan natuurlijk mijn bril af.
(Anders ligt het zo vervelend.)
Onderlaatst had ik mijn bril niet op de stoel gelegd bij de p.c. maar
in de vensterbank voor de verandering.................erg slaperig
geweest denk ik.
Maar dat weet ik niet meer . :-)))
Nou..............ga jij maar eens met lamplicht EN een duf hoofd
ZONDER bril naar een bril zoeken..........terwijl boven iedereen slaapt!!!
Dus ik heb echt 3 kwartier lopen zoeken als een kip...........
Bij de volgende bril neem ik een opvallend montuur. Dat weet ik nu al. :-))
Gisteren mistte ik mijn G.S.M.
Draaide toen maar even het nummer met de gewone telefoon.
Waar komt dat geluid toch vandaan ???
O o o , ik hoor geloof ik iets onder de dekens..........
Zit m'n G.S.M. gewoon in mijn pyjama zakje!!!!!!
Ik zocht m'n paard, maar ik zat er op.
Hartelijke groeten,
Mariaa
**De man zei tegen de dokter: "Dokter, ik kan met mijn handen niet uit de
voeten, en met mijn voeten is ook iets aan de hand".

Re: [whiplash-nl] MEDISCH twijfels revalidatie

2007-11-22 14:27:15

Hoi Ramona
Ik ben het volmondig Met Wouter eens , kan er niets aan toe voegen.laat je
niet gek maken , luister naar je eigen lichaam.
gr. Peter J.

Re: WERK wao ? PERSOONLIJK scheiding wl

2007-11-22 13:59:50

Hoi Esther
hihi het is soms vermoeiend om het helemaal uit te spreken haha dus vandaar
de afkorting
pffffff dat wil je niet meemaken echt niet, ik was woensdag bij de fysio
zegt de vervangster dat ik misschien iets aan mijn conditie kan doen
door te gaan fysiofitnessen. Daar hadden we het hier ook al wel over
gehad probleem is alleen dat het er gewoon financieel niet inzit voor
ons... tenslotte moet de huishoudelijke hulp ook betaald worden en per
6 behandelingen de fysiotherapeut ook.... En daar komt bij dat mijn
eigen fysio vind dat ik er nog een half jaar mee moet wachten om eerst
maar eens om te leren gaan met de extra beperkingen nu ik maar 1 /1,5
keer per week fysio heb.... En moet zeggen dat ie daar ook wel een
beetje gelijk in heeft.
LOL haha maar goed er is al weer een kwade brief onderweg naar mijn
letselschade advocaat dus eventjes afwachten wat die daar nu op gaat
doen......
Ja en weet je wat ik persoonlijk het probleem vind ik heb nu 4 advocaten
op beide zaken gehad.
en ik blijf er bij dat de eerste me ook het meest geholpen heeft. Hij
vertelde tenminste wat ik kon doen om in ieder geval een stukje verder
te komen. Met de laatste 3 moet ik alles eerst zelf uitzoeken en dan
vragen goh hoe staat het daarmee en is dat al geregeld. Ben al blij
dat de laatste in ieder geval genoeg verstand had dat hij mijn zaak
gestuit heeft voor de vijf jaar om waren.
precies is ook niet echt prettig... maar ja ik kan het ook niet veranderen.
Als ik in Gramsbergen kom staan mijn ouders daar binnen tien minuten ook
wat natuurlijk op een ramp uit gaat lopen. Dus vandaar dat ik daar liever
ook niet heen ga. Nu hebben we voor volgende week donderdag afgesproken
en ik hoop dat hij dus inderdaad alles van de lijst mee neemt.
Maar ja het is afwachten dan is het eerst auto uitladen en dan naar de
advocaat (van de scheiding) en kijken of hij inderdaad alle papieren
meegenomen heeft die nodig zijn. En hopelijk is dat de laatste keer dat
ik hem hoef te zien. Want door zijn ******* heb ik alleen maar meer
pijn en daar zit ik nu niet echt op te wachten.
Gelukkig gaat G érard wel mee dus dat scheelt tenminste iets... Maar
ja al met al is het een hoop rompslomp waar uiteindelijk alleen maar
meer pijn achterweg komt qua whiplash.... Jammer dat mijn eigen
fysiopeut er nu niet is anders had ik volgende week twee keer kunnen
hebben met de vervangster is het eigenlijk helemaal niet te bespreken.
Heel veel lieve groetjes terug
Tetje

Re: [whiplash-nl] MEDISCH/REVALIDATIE twijfels en soms (moeten)stoppen

2007-11-22 03:47:22

Beste Ramona en Nanda en anderen,
Teveel willen had ook voor mij weer eens consequenties waardoor ik een
aantal weken naar het plafond heb mogen staren i.p.v. naar het beeldscherm.
Weer(te lang) niet naar mijn lichaam geluisterd, zal ik het dan nooit leren?
Ramona, geloof me het programma waar jij mee bezig bent is voor jou zeker op
dit moment geen revalidatie maar het tegendeel.
Pijn is een signaal, als je dat teveel negeert ga je inderdaad achteruit.
Als de mensen van de rev. denken dat jij te weinig wilt, hebben ze nog niets
over WL geleerd. Dat is juist hetgeen ons steeds weer onderuit haalt, het
teveel willen en het (op dat moment) niet kunnen.
Luister naar je lichaam. Met enorme inspanningen vechten tegen de gevolgen
van je WL helpt je niet, je wint het toch niet, het kost je alleen maar
energie.
Bepaal je kunnen op ongeveer nul en ga vandaar uit voorzichtig je grenzen
verleggen. Gaat het goed, blijf heel even op dat niveau en probeer dan
langzaam iets meer. Het is heel moeilijk en duurt vaak lang, maar dan voel
je je beter dan zoals nu dat je achteruit gaat.
Als je zo doorgaat worden de klachten alleen maar erger vermoed ik.
Wat je keuring betreft heb ik geen idee, maar bedenk één ding, hoe je je
voelt is belangrijker dan welke keuring dan ook. Als je doodziek bent kun je
zowiezo niet werken, maar ook geen andere dingen meer doen.
en Nanda,
Het komt keihard aan als er besloten wordt dat het beter is om je
revalidatie te stoppen, dat heb ik eind 1996 na de 2e whiplash ook
meegemaakt.
Bij de eerste WL wist niemand wat het was, laat staan dat ze aan revalidatie
dachten. Dus toen ik de revalidatie na de tweede dreun aangeboden kreeg
was ik zoals zovelen op de lijst dolblij.
Maar net als bij jou bleek mijn belastbaarheid te gering om met zo'n
programma resultaten te bereiken.
Toen ik dat hoorde zag ik het ook even niet meer zitten en heb gevraagd of
ik nog wel een aantal gesprekken met de psycholoog kon hebben.
Niet dat die de problemen voor me op kon lossen, maar op dat moment had
ik even iemand nodig die er niet emotioneel bij betrokken was omdat ik het
gevoel had de controle over mezelf anders te gaan verliezen. Dat kon.
Al na twee gesprekken vonden we beiden dat het niet meer nodig was.
in de weken die daartussen zaten was ik zelf ook tot de conclusie gekomen
dat het revalidatieprogramma gewoon veel te zwaar voor me was, zeker met het
heen en weer reizen erbij, ook al gebeurde dat met een taxi.
Het niet meer moeten op momenten dat ik eigenlijk niet kon gaf rust.
Maar me er (ggestelijk) bij neerleggen heb ik niet gedaan.
Helaas dwingt mijn lijf me regelmatig om me er letterlijk bij neer te
leggen.
Om toch wat aan mijn lichamelijke conditie te kunnen doen én omdat ik
vastbesloten was ooit weer te gaan fietsen, hebben we een
tweedehandshometrainer gekocht en op het balkon gezet.
(Ben je nog buiten ook)
Begonnen met wel twee hele minuten rustig aan en dan weer languit op bed.
Nu kan ik weliswaar op een driewieler, weer kleine stukjes fietsen.
Hiermee wil ik echt niet suggereren dat het makkelijk is.
Luisteren naar je lichaam en dan ook nog doen wat dat lichaam van je vraagt,
is een van de moeilijkste dingen die er zijn.
De put is vaak zo diep, dat je het gevoel krijgt er niet meer uit te kunnen.
Dat was hij voor mij de afgelopen twee maanden ook, en verdriet hebben
daarover mag, dat doormaken en niet wegstoppen heb je (althans ik) nodig om
er weer uit te komen.
Toch merk ik iedere keer weer dat je op de een moment weer lichtpuntjes gaat
zien in de duisternis.
Lichtpuntjes aangereikt door woorden van lijstleden bijvoorbeeld,
omdat die weten wat er in je omgaat.
door iets kleins waar je even intens van kan genieten.
groetjes en sterkte allemaal,
Anneke
*********************************************************************
Als mijn 'kunnen' en 'willen kunnen' elkaar gevonden hebben,
hoef ik niet meer bang te zijn mezelf tegen te komen.
*********************************************************************

RE: [whiplash-nl] MEDISCH tramadol HULP-TIPS thuiszorg .. fiets

2007-11-21 18:20:44

Hoi Jose
Ik laat wat stukjes van jou staan en geef hier wat antwoord op.
Heb je al een paracetamol met codeine gehad dit helpt beter dan gewoone
paracetamol
of diazepam dat verslapt de spieren.
Mag je zelf geen hulp inhuren dit kan je advocaat voor je regelen dan moet
hij een indicatiestelling aanvragen bij de thuiszorg en de advocaat moet dan
zorgen dat jij voorschotten krijgt van de tegenpartij om dit mogelijk te
maken.
Via de ergotherapeut kun je aan zo'n fiets komen die moet hierdan weer een
rapport voor op stellen en zo kun je via haar ook aan meerdere hulp middelen
komen.
De ergotherapeut moet je een verwijzing via de huisarts voor vragen of als
je bij een revalidatiecentrum loopt zijn daar ook ergotherapeuten.
mocht je meer willen weten jose dan hoor ik het wel in iedergeval heel veel
sterkte
groetjes hans en sylvia

RE: [whiplash-nl] MEDISCH revalidatie zorgverzekeraar...

2007-11-21 18:06:33

Hoi Celine
Een wat late reactie maar misschien dat je er toch iets aan hebt.
Uit jou brief begrijp ik dat je dit zelf aanvraagt voor revalidatie of heb
ik dat verkeerd begrepen?
Het is namelijk zo als jou huisarts of neuroloog jou door verwijst je gewoon
aangemeld kunt worden bij een revalidatiecentrum en dan is daar nog vaak
wel een wachtlijst maar hoef je geen toestemming van het ziekenfonds.
sterkte en groetjes hans en sylvia

WERK werkgever.

2007-11-21 12:18:19

Hallo Allemaal,
Zo als jullie weten krijg ik mjn ontslag bij mijn werkgever. En
dat het eigenlijk niet op een neutrale manier wil vlotten. Ik had
vorige week een brief gehad waar men met modder aan het smijten was.
Nu werd ik vanmiddag gebeld door mijn advocaat met de mededeling dat
men bereid is om de vergoeding die ik zou krijgen dat was
fl 2500,00 dat men dit wil verdubbelen.
Dat was zijn boodschap op het antwoordapperaat.
Ik ga morgen eerst naar het gak om in mijn dossiers in te kijken
of men niet onrechtmatig aan bewijs is gekomen want als dit zo is ga
ik niet accoord met hun schikking.
En als ik dat gedaan heb dan bel ik mijn advocaat met mijn
bevindingen en als dat zo is dan maar naar het kantongerecht om mijn
gelijk te halen.
Wordt vervolgt.
groetjes Ruud,
de pitbull van apeldoorn.
[De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden verwijderd]

MEDISCH kruiden

2007-11-21 04:58:20

Hallo Allemaal,
Ik heb sinds kort een recept gekregen van Carina Dumais zij is regelmatig in
het praathuis te vinden.
Carina werkt veel met natuurlijke kruiden en zodoende ben ik het gaan
proberen.
Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb haar een hoop gegevens moeten toe komen en aan de hand daarvan stelt
zij een recept samen, om in het bad te gebruiken en iets om in te nemen.
Het is puur op natuurlijke basis,dus geen chemicalise middelen.
Ik gebruikt het nu 1 1/2 week en heb heel veel baad er bij,ik slikte 3
capsules Tramadol en 3 x per dag Naprocium er bij om de grootste pijn te
stillen.
Sinds ik het recept van haar gebruikt ben ik van me medicatie af, voel me
eigen beter in me vel zitten.
De pijn is grotendeels weg en ik kan meer aan,het klinkt misschien raar maar
het werkt, momenteel goed tegen de pijn.
Ik merk zelfs dat het geestelijk ietsjes beter gaat.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het iets is voor iedere whiplash pati ėnt,
maar misschien zijn er pati ėnten die er iets baat bij hebben, al is het maar
van de pijnstillers af te komen.
Hoe het op langer termijn gaat verlopen weet ik ook niet.
Ik hoop dat ik hiermee een positieve bijdrage heb geleverd om een ieder
misschien op een betere toekomst te geven.
Hopelijk wil Carina hierop verder inhaken, anders zal ik vragen of ze via
wouter,iets op de lijst kan zetten.
Een ieder een fijne dag toegewenst en hopelijk
een begin van een betere tijd.
groetjes cor

Re: WERK - MEDISCH reintegratie

2007-11-20 22:12:35

Hoi Ina
Heb je geen bezwaar aangetekend?
Zo wel zijn er verder geen stappen mogelijk?
Mogelijk zou je hierover met je advocaat of bij een rechtwinkel kunnen
informeren.
Omdat je een training bij het RAC weigert.........? Belachelijk zeg
Dan weten zij blijkbaar niet wat het RAC doet. Ja ze hebben er een contract
mee.
Maar de uitkeringsinstantie is toch geen behandelend arts?
Dat moeten ze toch gescheiden houden.....? zo hebben ze tegen mij gezegd.
Natuurlijk begrijp ik dat je de energie niet hebt om hiervoor te vechten,
maar kun je ook niemand vinden die je hierin kan bijstaan?
Het is jou leven hoor. En nu deze revalidatie al zo zwaar is......zal het
niet zo gek zijn wanneer je daar bnij evt. volgende revalidaties erg
kritisch naar zal kijken.
Wens je sterkte en succes
Groetjes Natacha

PERSOONLIJK reintegratie?

2007-11-20 10:02:03

Hallo Ina en anderen,
Ik heb je verhaal de laatste tijd met belangstelling gevolgd omdat ik voor
een deel in de zelfde situatie zit.
Ook bij mij wilde het GAK niet meewerken aan een behandeling bij het
Roesingh maar wel bij het RAC. Jij hebt hier al eens over bij mij gereageerd
waarvoor mijn dank.
Ook bij mij werd met zoveel woorden duidelijk gemaakt dat anders de
uitkering heroverwogen zou gaan worden. Ik heb me hier ook zo vreselijk
kwaad over gemaakt. Ik ben gisteren over dit voorval bij mijn huisarts
geweest omdat ik met dit verhaal bleef lopen en omdat ik graag zijn mening
wil weten.
Nadat ik het verhaal uitgelegd had was een diepe zucht van hem het
resultaat. "je kunt er niets mee" zei hij "maar eigenlijk zou je er niets op
uit moeten doen wat zo'n figuur zegt". Hij had zoiets van dat dreigen met de
uitkering hun manier is om maar geen weerwoord te krijgen. Eind van het
verhaal is dat hij me nu verwezen heeft naar dr Klappe van het Roesingh (ken
jij hem?) om met hem te bespreken of het Roesingh mij kan helpen. Dit alles
onder de strikte voorwaarde dat ik er niet naar toe ga met het idee te
genezen van de whiplash. Andere therapie ėn ziet mijn huisarts net als ik
niet zitten. Hij zei dat de beste therapie een paar jaar niet werken is
hoewel hij zich besefte dat dat wel raar klonk.
Wat jou situatie op dit moment kan ik alleen maar zeggen dat dat gedonder er
omheen compleet averechts werkt tov je whiplash. Alles en iedereen zou je
eigenlijk met rust moeten laten op het moment dat je met een behandeling
bezig bent. Mijn werkgever begrijpt dit maar al te goed. Ze zetten me in het
geheel niet onder druk maar laten alleen zo af en toe weten dat ik me om het
werk niet druk moet maken en dat ze me niet kwijt willen. Zelfs nu het
inmiddels meer dan twee jaar geleden is sta ik nog steeds op de loonlijst en
vult hij mijn uitkering volledig aan. Ik weet dat dit een situatie is waar
helaas maar weinig WL-ers over mee kunnen praten.
In jouw geval zie je maar weer dat het feit dat alles tot in de puntjes
geregeld is bij de overheid ook tegen je kan werken. Hoewel je nog met de
therapie bezig bent wordt je dus al onder druk gezet om voor een bepaalde
tijd weer te moeten kunnen werken. Op deze manier werkt het toch niet?!
Heb jij hierover al met je huisarts gesproken? Zo niet zou ik je aanraden om
hem hierbij te betrekken zodat hij evt kan bellen met het GAK danwel ARBO
arts.
Je komt waarschijnlijk ook uit het oosten van het land en ik vraag me dan
ook af of je al een behandeling hebt gevolgd bij het DBC in Enschede. Daar
halen ze over het algemeen goede resultaten en staan in een goed boekje bij
Arbo en GAK.
Groeten en probeer snel uit je dip te komen,
Han

HULP-TIPS whiplash en kinderverzorging

2007-11-20 09:16:36

Hallo allemaal,
We hebben zojuist de folder over whiplash en kinderverzorging ontvangen.
Deze folder is samengesteld door een 3-tal ergotherapie-studentes (ex-leden van
deze lijst) in het kader van hun afstudeerproject, en met medewerking van een
groot aantal mensen van deze lijst.
Ik vind het een handige folder, en de tips die erin staan zijn goed te
gebruiken.
Het is een heel verhaal: 25 velletjes A4 om precies te zijn. Hieronder de
tekstversie zonder plaatjes. Op de zweepslaglijst wordt de hele folder
geplaatst, en hij is ook te vinden bij onze bestandenmap bij egroups. Klik
daarvoor op de volgende link:
http://www.egroups.com/files/whiplash-nl/Whiplash-zaken/whiplash-en-kinderverzor\
ging.doc
LET OP ER ZIT COPYRIGHT OP.
Groetjes,
Nan.

RE: [whiplash-nl] MEDISCH twijfels

2007-11-20 02:18:30

Hoi Ramona,
Wat zijn de juiste tips. Dat is voor iedereen zo persoonlijk.
Wat ik perse wel zo doen is een gesprek met een van die medewerkers hebben
en zeggen hoe je je voelt en zeker dat je niet gediend bent van de manier
van benaderen.
Als je stopt heeft dat consequenties, natuurlijk maar welke is niet te
zeggen.
Het is duidelijk dat men dan een beslissing neemt. Doen ze overigens toch
wel... ook al werk je het programma af.
Als je klachten niet minder maar eerder erger worden zou de keus eigenlijk
niet zo moeilijk moeten zijn!
De gevolgen van die keus zijn onzeker en maken je daarom radeloos. Lijkt me
overigens ook niet goed voor een succesvolle therapie.
Als de begeleiders zeggen dat je je goed inzet, en je houdt de klachten....
maak een keus en kies voor jezelf en voor je gezondheid.
Of dit dan een goede beslissing is? dat weet je pas nadat je die genomen
hebt.
Ik wens je sterkte en knap van je dat je al zolang doorgegaan bent
En bedankt voor je positieve bijdrage aan de lijst. Je bent attent.
Sterkte
Joop

MEDISCH twijfels

2007-11-19 16:03:46

hallo iedereen,
wat moet ik doen, waar doe ik wijs aan... dat zijn twee vragen die mij
vandaag en gisteren volop bezig houden. Zoals jullie weten ben ik nu in
mijn 4e week van het revalidatie-programma in Katwijk, en ik twijfel dus
of ik er wel door moet gaan.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik een nummer voor ze ben. Ze hebben
een bepaald schema in hun hoofd, en dat moet je gewoon afwerken, en hoe
je dat doet is je eigen probleem. Al doe je het kruipend, strompelend of
jankend van de pijn je MOET en je ZAL een extra kilo erbij doen of een
extra baantje zwemmen. En als je er wat van zegt krijg je nog een grote
bek op de koop toe. Ik ben een mens hoor en geen robot!!! Bovendien
blijf ik achteruitgaan ipv vooruit, wanneer komt de ommekeer?
Maar ja, wat als ik stop, wat dan? Dan worden de klachten natuurlijk
nooit minder, maar als ik hiermee door blijf gaan wordt het ook alleen
maar erger. En als ik stop, heeft dat dan consequenties voor mijn
keuring rondom december? Kortom ik weet het even niet meer....
Ik kom er niet meer uit, wie heeft een tip voor me of helpt me de juiste
beslissing te nemen?!
alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
liefs van Ramona

Re: Antw: [whiplash-nl] MEDISCH chiropractor vervolg

2007-11-19 10:01:29

Hoi Jeanette,
Als ik dit zo lees, hoop ik dat dit voor mij ook geldt, ik ben nu 4x geweest
en ga vrijdag voor de 5e keer, merk nog geen verbetering, hopelijk komt dit
nog.
Groetjes Mireille

Re: [whiplash-nl] TEGENPARTIJ allrisk in het buitenland

2007-11-19 07:36:38

Hoi Peter J
Bedankt voor je mailtje.
De auto waar wij in reden in het buitenland hadden wij gehuurd, wel een
all-risk verzekering, maar volgens mij niet allemaal zo als in Nederland.
Volgensmij kunnen wij hier niks op verhalen.
Groetjes Mireille

Re: [whiplash-nl] MEDISCH chiropractor - mind at work - WCN

2007-11-19 06:03:28

Hoi Geert,
Het gaat nu gelukkig weer iets beter met me,
Mijn chiropractor heet van der Veen in Nijmegen, wel toevallig dezelfde
naam.
Ik woon in Bemmel dus dat is goed te doen.
Ik moet nu 2x in de week en dat wil hij gaan afbouwen.
Groetjes Mireille

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK hoi iedereen

2007-11-18 17:41:04

Hoi Brenda,
welkom terug op de lijst. Ik ben blij te lezen dat het goed met je gaat,
en nu zo houden he!
liefs van Ramona

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK vakantie Ina

2007-11-18 14:54:55

Hoi Ina,
bedankt voor je fijne mailtje!
Jij hebt het precies goed verwoord, misschien moet ik niet begrijpende
mensen jouw verwoording is laten lezen.
Bedankt voor je steun en begrip.
Groetjes Marleen

Re: [whiplash-nl] persoonlijk,Brenda

2007-11-18 08:20:48

Hoi Brenda ,
Gefeliciteerd dat het met jouw zo goed gaat, Houden zo he.
Groetjes Peter J.

PERSOONLIJK reļntegratie

2007-11-17 23:29:04

Goeiemorgen lijstgenoten,
Bereid je maar vast voor op een lange mail, want er moet weer heel veel uit.
Vanavond om zes uur rolde ik afgepeigerd in mijn bed en ik ben zojuist
weer wakker geworden. En daar zit ik dan diep in de nacht met een hoofd vol
vragen en problemen. Niemand om mee te praten [zielig!], dus de lijst moet
het maar ontgelden.
Nadat ik een training bij het RAC heb geweigerd, is mijn WAO uitkering in
december stopgezet. Mijn werkgever en Arbo-arts stonden echter achter me,
zodat ze mijn salaris gedeeltelijk door hebben betaald. Omdat ik in dienst
ben van de overheid is dit na twee jaar ziekte niet meer mogelijk. Dit was
in augustus het geval.
Er is echter nog een uitzondering mogelijk. Als je binnen een half jaar weer
volledig kan werken, mogen ze je nog in dienst houden. Deze medewerking
kreeg ik zodat ik tot februari uit de brand ben. Wat er daarna gebeurt is me
niet helemaal duidelijk, maar ik zie het somber in.
Sinds begin december revalideer ik bij het Roessingh in Enschede. Ik wil
ontzettend graag voor februari in ieder geval weer een deel van mijn baan
oppakken, zodat ik niet alles kwijt raak. Daarom heb ik maanden lang lopen
te zeuren over een verwijzing naar de arbeidstherapie. De revalidatie arts
was het hier absoluut niet mee eens en vond dat ik er nog niet aan toe was.
Door die onzekerheid raakte ik enorm gestrest en daarom gaven ze me een
aantal weken geleden toch eindelijk toestemming om te beginnen.
Ik ben begonnen met een belastbaarheidsonderzoek, waarbij ik allerlei taken
uit moet voeren naast mijn normale revalidatieprogramma. Het is enorm zwaar
en ik verdoe in twee dagen mijn energie voor de hele week. Als ik eerlijk
ben, moet ik toegeven dat ik de laatste tijd enorm achteruit ben gegaan.
Veel pijn, veel klachten, wanhoop en ellende. Vorige week is al een groot
deel van mijn ITT [individuele trainings therapie] geschrapt door de
fysiotherapeut omdat ik zo hard achteruit ging. Ik vond dit niet zo'n
probleem en hoopte dat ik dan op de arbeidstherapie weer wat beter kon
presteren.
Vandaag had ik daar echter een gesprek met mijn begeleidster, en die vond
dat ik met de arbeidstherapie moest stoppen. Door de overbelasting raak ik
alleen maar verder van huis en red ik het volgens haar nooit. In de toekomst
kan ik het weer oppakken, als het beter gaat. Ik weet dat nu de reactie van
de meeste mensen zal zijn: Stoppen. Verstandelijk weet ik zelf natuurlijk
ook best dat ik niet op de goede manier bezig ben.
Toch heb ik geweigerd er mee op te houden. Ze gaan mijn programma nu aan
passen en ik krijg donderdag andere lichtere taken en nog meer pauzes. Op
dit moment wissel ik telkens 10 minuten werk met 10 minuten rust af en dat
anderhalf uur. Als dit nog minder wordt, dan weet ik niet hoe ik over 4
maanden weer voor de klas moet staan.
Op dit moment is het dus weer een warboel in mijn hoofd. Ik wil door, weet
dat ik het niet maandenlang op mijn wilskracht red en sta ik met de rug
tegen de muur. Kiezen voor minder pijn, dus voor mezelf heeft zulke enorme
consequenties. Misschien wel laf maar dat durf ik op dit moment niet aan.
Tevens is me door de tegenpartij ook nog een re=EFntegratie programma
aangeboden/opgedrongen. Dit staat nu op een laag pitje omdat ze me niet
kunnen verplichten mijn therapie op het Roessingh ervoor op te geven. Maar
wat gebeurt er als ik stop met dit programma???? Ik ben als de dood voor
weer een nieuw RAC.
Ik weet dat ik zelf de beslissing moet nemen, maar moest dit toch echt even
kwijt. Voor degene die het tot onderaan vol heeft gehouden, bedankt voor het
lezen, en tot mijn volgende dip!
tot dips, Ina
[De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden verwijderd]

OVERIG inkomende mailstoring

2007-11-17 22:21:25

Hallo allemaal,
Ik wil jullie via dit bericht even laten weten, dat het wel even kan duren,
voordat ik de mailtjes weer kan beantwoorden, omdat er bij Sonera-Quicknet
problemen zijn met het ontvangen van berichten. Verzenden kan wel. Zodra ik
alles binnen heb, zal ik al jullie mailtjes weer bekijken en de nodige
reakties geven.
Veel liefs van Tilly

TEGENPARTIJ wat kan ik eisen

2007-11-17 12:47:32

Ja Peter, inderdaad bij mij werd de aansprakelijkheid ook meteen erkend,
werden er diverse voorschotten gedaan tot 10 duizenden gulden i.v.m.
daadwerkelijk geleden schade, maar toen het op de inkomstenderving
aankwam........ werd de zaak lange tijd getraineerd.
Maar ja, wat betreft de inkomensderving, daar kunnen ze zoveel gaten en weet
ikniet wat nog meer in vinden.
Ik wens Jolanda succes! Gr. Leontien.

Herinnering - RECHTSTREEKS "TOETSPRATEN" MET ELKAAR

2007-11-17 11:57:04

Wij willen u graag nog even herinneren aan de volgende gebeurtenis die
binnenkort plaatsvindt.
RECHTSTREEKS "TOETSPRATEN" MET ELKAAR
Datum: Woensdag, September 6, 2000.

Re: [whiplash-nl] MEDISCH artsen ervaring PERSOONLIJK ...

2007-11-17 03:57:43

Hoi Thea,
Is het ook , ik zag er ook best naar uit maar je weet niet hoe zo iets gaat
lopen, klikt het wel, waar praat je over in het begin, hoe ziet iemand
eruit??? Maar gelukkig is het me 1000 procent meegevallen en heb er nog
steeds een warm gevoel aan over gehouden en natuurlijk nieuwe maatjes in een
bredere zin.
Ja dat proberen we allemaal , ook al valt het soms niet mee , we proberen
toch het beste er van te maken.
Welke als ik vragen mag..die van ik ben hier nog maar een paar maanden dus
ik doe hier mijn tijd maar een beetje uit? En wie het van me over neemt die
zie het maar te stellen ??Mijn huisarts heeft hem hier ook nog over
gesproken, dezelfde dag, maar hij bleef bij zijn verhaal.
Staat ook leuk voor je tegenpartij.....mevr. heeft geen aantoonbaar
letsel....met zijn handen in zijn zakken en zittend achter zijn bureau kon
hij het schijnbaar ruiken ??!!
En maar een paar zijn familie de rest is onbekend.
Helaas Thea we staan niet in het telefoonboek of cd gids sorry voor de
moeite maar mijn nr. staat gewoon op de supportlijst die je pas hebt
gekregen. Mocht je hem niet vinden dan hoor ik dat wel van je...ok č?
Groetjes terug van Celine

Re: [whiplash-nl] TEGENPARTIJ revalidatie

2007-11-16 20:02:59

hoy lidia
een heel vervelende situtie .
ben je er wel eens heel goed achtereen geweest ??
dat ze moeten opschieten met het uit betalen , ze hoeven het toch
niet niet uit eigen zak te vergoeden??
ze moeten toch begrijpen dat je dat niet allemaal kunt opbrengen !
ik denk dat je de revalidatie inderdaad voor een heel groot
gedeelte moet zien in het anders omgaan met jezelf en je klachten.
als er echt een goede therapie was dan zou deze lijst er niet
meer hoeven te zijn.
dan waren er geen mensen met een whiplash!
laten we hopen dat die dag nog een keer komt !!
Gr Ben

Re: [whiplash-nl] TEGENPARTIJ Inzittenden verz.

2007-11-16 16:33:04

Henk ik schrijf er even tussen
Ik denk (maar andere Peter weet dat vast beter, dat je gelijk hebt
v.w.b. als je een vreemde mee neemt , Maar niet voor de bestuurder
zelf en ik denk ook niet voor fam . 1e/2e lijn die meerijden.
Peter J.

WERK wao ? PERSOONLIJK scheiding wl

2007-11-16 12:56:04

Hoi Tetje.
Wat stom dat jouw ex nog persoonlijke spullen van je heeft. Allemaal extra
spanning op je spierrne .... niet goed voor een whippie.
Nou .... zou fijn zijn !!
Lieve groetjes, Esther.

persoonlijk, hoi iedereen

2007-11-16 07:59:06

hoi iedereen,
Sommige van jullie zullen me een tijdje gemist hebben op de lijst maar mijn
email werkte niet meer zoals ik wou :-)))
nu kan ik weer mijn mail binnenhalen.
Jullie waren actief geweest 948 emailtjes kwamen binnen,
ik heb ze verwijderd en begin op nieuw kan het niet opbrengen ze door te
spitten.
Het gaat aardig goed met me. Ben aan het afvallen en heb een leuke jongen
ontmoet die totaal geen problemen heeft met mijn whipless, dus misschien
wordt het nog wat.
De tijd wijst het uit.
Op mijn werk gaat het ook goed, heb zelfs opslag gekregen, ben blij dat
ik de problemen niet ken, die sommige van jullie hebben.
zo jullie zijn weer op de hoogte van mijn leven. Ik ga weer actief
meedoen in de lijst.
veel liefs jullie lotgenoot brenda
[De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden verwijderd]

RE: [whiplash-nl] MEDISCH Antidepressiva - Seroxat

2007-11-15 17:41:00

Hallo Imelda,
Ik heb 3 3n 33n half jaar wl en heb de tweede maand van de neuroloog seroxat
gekregen en slik tot nu toe 20 mg. Ik vind het echt prettig want het is bij
wl niet voor depressiviteit bedoeld maar om meer als pijnstiller. Ik merk
dat het mijn pijn behoorlijk onderdrukt. Als ik het niet had dan moest ik
misschien iets anders eten wat schadelijker is voor je maag.
Je kan het gerust nemen. Laat je niks aanpraten van niet doen. Geloof me ik
spreek uit ervaring.
Groetjes en sterkte Leida

TEGENPARTIJ Inzittenden verz.

2007-11-15 15:45:52

Peter,
Is het niet zo dat dat risico tevens wordt gedekt door een
WA verzekering (m.a.w. als je een WA-verzekering hebt
is een extra inzittendenverzekering onzin die alleen de
verzekeringsmaatschappij spekt ....) ???
mvg
Henk Bisschop

Antw: [whiplash-nl] MEDISCH Antidepressiva

2007-11-15 08:43:51

Dag Imelda,
Meer dan de helft van mijn vrienden slikt dat middel, en ik heb bijzonder
aardige vrienden. Dus transformeer je maar naar een zonnestraaltje. Zelf heb
ik Prozac geslikt. Helpt voortreffelijk maar hoofdpijn is een serieus
bijverschijnsel. Bij Seroxat is dat veel minder.
Succes, Jeannette

Antw: [whiplash-nl] MEDISCH chiropractor vervolg

2007-11-15 06:39:34

Dag Michelle,
Inderdaad was die 6 keer een optimistische inschatting, want ik ben zojuist
de zesde keer geweest en ik heb echt nog een aantal behandelingen nodig.
Maar mijn nek is nagenoeg pijnvrij!
De pijn in mijn hand en specifiek in de muis van mijn rechterhand is er nog.
De pijn in mijn heup (heeft niets met WL te maken, heb ik al jaaaren) is er
ook nog, maar wel iets minder.
Wanneer de nek zo blijft, zal mijn hoofdpijn vanzelf minder worden is de
opvatting. Al met al ben ik toch wel tevreden.
Groetjes, Jeannette

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK / MEDISCH artsen ervaring

2007-11-14 17:35:09

Hai Celine,
Lijkt me inderdaad een rare gewaardingwording mensen te ontmoeten die je
eigenlijk goed kent maar nog nimmer in het echt hebt ontmoet.
Absoluut onaardige dingen, maar we blijven positief.
I will survive !!
Inderdaad gelukkig voor jou dat hij weg is. Ik heb hem ontmoet nadat
Weterings naar Den Bosch was vertrokken . Hij was toen nieuw daar . Wellicht
heeft dat bijgedragen aan zijn houding.
Dit is nu typisch iets voor een whippiehoofd.
Moet ik in het tel.boek zoeken of zijn er nog andere ,ff wachten,
mogelijkheden.. ?
Heb net even gekeken op de CD-rom gids. Hamers is in Tilburg geen onbekende
naam 180 !!!! zoek maar eens uit wie Ben en Celine zijn.
Groet van Thea

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK welkom thuis

2007-11-14 13:47:17

Hoi Tilly,
welkom thuis en welkom terug op de lijst! Ik hoop dat je 8 heerlijke
weken hebt gehad. Het zal zeker wel weer even wennen zijn zo weer in je
dagelijkse ritme denk ik. Doe het rustig aan en we zien vanzelf wel weer
berichtjes van je op de lijst verschijnen....
liefs van Ramona

Re: [whiplash-nl] HULP-TIPS diverse hulpmiddelen

2007-11-14 11:50:38

Hallo Jos é en overige whippies,
Je vroeg:
Via de ergotherapie van het ziekenhuis ben ik tot nu toe op de volgende
hulpmiddelen gekomen wegens het grote krachtsverlies in mijn armen, met name
links en linkerhand:
- een speciale opener voor het openen van schroefdeksels (o.a. op jampotten)
die niet eenmalig, maar meerdere keren moeten worden geopend en gesloten
(anders kun je er een gaatje in prikken, en gaat hij ook open)
deze opener kun je bijv. ook onder de tafel, keukenkastje of plank
vastzetten zodat je 2 handen vrij hebt om de pot vast te houden en te
draaien.
- electrische blikopener......ze zijn niet allemaal even handig....bij de
ergo vond ik voor mij de juiste....
- antislip........voor het openen van flessen met schroefdop, kost nog
steeds erg veel moeite, maar lukt vaak wel (als ze niet te vast zitten)
antislip kun je bijv. ook gebruiken voor onder je bord, hierdoor schuift je
bord niet weg, en kun je makkelijker eten/ snijden.
- soort frituurmandjes, maar een metalen zeef van de blokker werkt net zo
goed en is veel goedkoper. Dit kun je gebruiken om bijv. je aardappels,
bloemkool etc in te doen, vervolgens hang je het met zeef en al in de pan en
kook je ze. In plaats van dat je de hele pan nu moet optillen om af te
gieten, hoef je enkel maar de zeef op te tillen en voil ą. De pan met kokend
water kun je dan eerst af laten koelen, om later op te pakken.
- verder probeer ik de kranen in huis te vervangen door mengkranen met een
hendel, andere kranen krijg ik soms niet opengedraaid.
- er bestaat een electrisch wringertje voor het uitwringen van o.a.
vaatdoekjes, helaas is dit wringertje behoorlijk duur en ik heb hem dus ook
nogniet, prijs ligt rond de F 350,--.
Voor het overige zijn ze nu bezig met een speciale stoel voor in huis, dit
wordt waarschijnlijk een tripplestoel.
Bij het aanrecht komt een soort stakrukje, dit is van metaal, hoog, en geeft
je de gelegenheid tijdens het koken bijv. even te gaan zitten. Een gewone
stoel is hiervoor te laag.
In de douche komt een douchezitje.
In de wc komen van die beugels aan de muur om je aan op te trekken.
Voor wat fietsen betreft, de moderne driewielers van tegenwoordig zien er al
veel leuker uit dan vroeger, en worden over het algemeen, mits via de
ergotherapie, deels door de gemeente vergoed. Zelf vind ik de drempel voor
zo'n fiets nog steeds te hoog, maar ik denk er bijv. wel over om mijn man
een bakfiets te laten maken. Een bakfiets komt tegenwoordig weer helemaal
terug, zie bijv. de PTT, en heeft ook 3 wielen. Bovendien kun je hier ook
heel makkelijk je kinderen :-)) of boodschappen in kwijt.
Als lopen niet je sterkste kant is, zijn er ook een soort electrische steps.
Ik weet niet precies hoe ze heten, maar op het ziekenhuis hebben ze er 1, ze
worden trouwens ook vaak in grote ziekenhuizen gebruikt. Een soort plankje
op wielen waar je op staat, je vasthoudt aan het stuur, en zo electrisch kan
rijden.
Verder zijn er nog speciale messen etc. voor het snijden van diverse zaken.
Voor wat de was betreft is een droger aan te raden. Was ophangen is voor mij
vrijwel onmogelijk, en de droger heeft bovendien als voordeel dat als je de
was er meteen uithaalt als hij nog warm is, dat je hem dan zo op kunt
vouwen, en nog maar heel weinig dingen hoeft te strijken.
Van de ergotherapie heb ik tevens het adres van een bedrijf dat je auto
aanpast. Bi