OVERIGEN / concertbezoek

2007-03-31 19:26:44

Hoi allemaal,
Ik ben zaterdagavond naar de Arena in Amsterdam geweest voor een concert.
Nieuw Nederlands Peil met Volumia, Blof, De Kast, en Marco Borsato.......
en ik heb er zo waanzinnig van genoten......het was echt geweldig.
Gelukkig hadden we zitplaatsen, ik kon gewoon blijven zitten en het evengoed
zien.......
Gisteren heb ik de hele dag in bed doorgebracht, en vanochtend ook weer een
tijdje.
Vanmiddag ga ik weer naar het ziekenhuis voor het vervolg van het
revalidatieprogramma.
Er zal niet zoveel gebeuren denk ik.....mijn armen en benen voelen erg slap,
ik heb heel erg veel last van mijn nek en mijn rug.........en een
wattenhoofd.......nou ja, de tol was weer hoog....maar het wel dubbel en
dwars waard. Het zal wel een paar dagen duren voordat ik een beetje hersteld
ben.......maar dat weet ik van te voren en dat is ook een bewuste keus.
Ik kan zo ontzettend genieten van zoiets......kan er weer weken
tegen......en dat de tol ervoor hoog is......tja sommigen zullen me wellicht
voor gek verklaren, maar ik heb het er voor over.
Groetjes,
Nan.

PERSOONLIJK, VAKANTIE

2007-03-31 14:53:57

Beste allemaal,
Ik was de laatste weken al niet erg aktief, maar nu wordt dat tijdelijk
helemaal stopgezet. Ik hoop binnenkort op vakantie te gaan. Met de trein
naar Frankrijk. Ik zie er tegenop en heb er ook veel zin in. 'k Ben
gewoon heel benieuwd hoe zo'n vakantie als whippie gaat.
Omdat er nogal het een en ander geregeld moet worden wil ik niet in de
verleiding komen om achter de computer te duiken en al jullie berichtjes
te lezen, want achter de schermen leefde ik wel mee!
Beste lui, ik hoop tot na mijn vakantie!
Groeten, Christien

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom corry

2007-03-31 04:51:02

Hallo Corry,
Allereerst hartelijk welkom op de lijst.
Ik hoop dat je hier herkenning en steun zal ondervinden.
Dat klinkt voor velen maar al te bekend helaas.
heb je ook medicijnen gehad in eerste instantie tegen de pijn?
Zou je iets meer willen vertellen over deze groep?
Ik ben hier heel benieuwd naar.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Maar tegelijkertijd is dat ook hetgene wat het zo moeilijk maakt.
Ik heb er ontzettend veel moeite mee om binnen mijn grenzen te blijven.
En dus stoot ik ook regelmatig mijn kop.
Ik wens je veel sterkte.
Groetjes,
Nan.

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom c.

2007-03-31 03:11:02

Hallo C. Dumais,
Allereerst welkom op de lijst. Ik hoop voor u dat u hier herkenning zal
vinden en dat we antwoord kunnen geven op alle vragen.
Werd er direct vastgesteld dat u een whiplash heeft?
En zou u ons iets meer kunnen vertellen over de klachten die u heeft?
Zou je ook iets meer kunnen vertellen over de therapieen die je hebt gehad,
je thuissituatie,
medicijngebruik etc. etc.? En ondervind u in de thuissituatie veel steun van
vrienden, familie, en evt. partner?
Ik wens u veel sterkte.
Hartelijke groet,
Nanda.

Re: [whiplash-nl] TEGENPARTIJ/OVERIG ellen

2007-03-31 01:53:06

Hi Jolanda,
Sorry, dat ik je voor niks heb laten zoeken; het is de consumentenGELDgids.
Alleen het stukje wat ik gescand/overgetypt heb staat erin.
Bye, Ellen.

OVERIG pc-storing

2007-03-30 13:42:55

Lieve mensen,
De aanwezigen in het praathuis zondagavond laat hebben wel gemerkt dat ik
niet zo volgens de etiketten vertrok.
Mij pc deed weinig goede dingen ineens, had zin in een crashje, dus kon ik
niets meer even. Ik was na even een stevige toespraak(??) binnen een half
uurtje gelukkig weer terug, echter de meesten waren al gaan slapen van
jullie.
Mijn excuses voor deze pc-kuurtjes. Het had dus ook geen andere reden wat
mij betreft.
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage in het praathuis.
Slaap lekker allemaal voor degenen die dit nog lezen nu voor de nacht.
Lieve groeten,
Ria v. B

JURIDISCH bezwaar en beroep bij uitkeringen

2007-03-30 09:16:30

Dit kwam ik tegen op internet; groeten Ellen.
Soc.Zekerheidsrecht: uitkeringenSOCIALE ZEKERHEIDSRECHT
bezwaar en beroep bij uitkeringen
Inleiding: In deze brochure vindt u informatie over wat u moet doen als u
het
niet eens bent met een beslissing van een uitvoeringsorgaan over uw
uitkering.
Bijvoorbeeld omdat uw aanvraag voor een uitkering is afgewezen, uw uitkering
wordt verlaagd of stopgezet. Bent u het daar niet mee eens, dan kunt u
meestal
eerst bezwaar maken tegen de beslissing. Bent u het vervolgens niet eens
bent
met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u in beroep gaan. In de
gevallen
waarin u geen bewaar kunt maken, kunt u rechtstreeks in beroep gaan bij de
rechtbank.
Hoe u bezwaar kunt maken, bij welke instantie en hoe u beroep kunt
instellen,
leest u in deze brochure.Het sociale zekerheidsrecht is niet eenvoudig. Komt
u
er na het lezen van deze brochure niet helemaal uit, dan kunt u altijd
informatie vragen bij een bureau voor rechtshulp, een advocaat of de
instantie
waar u de uitkering van ontvangt of hebt aangevraagd.Aan de inhoud van deze
brochure kunnen geen rechten worden ontleend.
inhoud
Welke wetten
Als u het niet eens bent met een beslissing
A. Bezwaar
Bezwaarschrift
Uw mening mondeling toelichten
Aanvullende gegevens
Getuigen en deskundigen
Rechtshulp
Beslissing op uw bezwaarschrift
Voorlopige voorziening
B. Beroep
Beroepschrift
Iemand machtigen of een advocaat nemen
Hoe verloopt de procedure
Hoger beroep
Voorlopige voorziening
Schadevergoeding
Griffierechten
Afwijkende procedures
Rechtsbijstand
Informatie over uitkeringen
Arrondissementshoofdplaatsen
Voorbeelden
Bezwaarschrift - Beroepschrift - Verzetschrift
Schriftelijke machtiging
Andere brochures
WELKE WETTEN
In Nederland kennen we tal van uitkeringen, WW, ABW, RWW, WAO, AOW noem maar
op.
Deze uitkeringen zijn geregeld in de sociale zekerheidswetten. Hieronder
staan
de belangrijkste sociale zekerheidswetten opgesomd. Als u het niet eens bent
met
een beslissing geldt voor de meeste wetten een algemene procedure. U kunt
dan
eerst bezwaar maken en vervolgens in beroep gaan bij de sector bestuursrecht
van
de rechtbank.
Sommige wetten kennen een iets afwijkende regeling.
De algemene procedure geldt voor de:
Algemene Ouderdomswet (AOW)
Algemene Weduwen en Wezenwet (AWW)
Algemene Kinderbijslagwet (AKW)
Werkloosheidswet (WW)
Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)
Algemene Bijstandswet (ABW)
Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werkloze
werknemers (IOAW)
Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Gewezen
Zelfstandigen (IOAZ)
Rijksgroepregeling Werkloze Werknemers (RWW)
Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BZ)
Voor de onderstaande drie wetten geldt dat u direct in beroep moet gaan bij
de
sector bestuursrecht van de rechtbank. Bezwaar is (nog) niet mogelijk. U
kunt
deel A van de brochure dus overslaan en direct beginnen bij deel B (Beroep).
Deze regeling geldt tot 1 januari 1997. Daarna geldt ook voor deze drie
wetten
de algemene procedure.
Algemene Arbeidsongeschiktheidswet (AAW)
Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
Toeslagenwet (TW)
Een (iets) afwijkende regeling geldt voor :
Ziektewet (ZW)
Ziekenfondswet (ZFW)
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
en :
Wet Buitengewoon Pensioen 1940 1945
Wet Buitengewone Pensioenen Zeelieden oorlogsslachtoffers 1947
Wet Buitengewoon Pensioen indisch Verzet
Wet Uitkering Vervolgingsslachtoffers 1940 1945
Wet Uitkeringen Burger oorlogslachtoffers
ALS U HET NIET EENS BENT MET EEN BESLISSING
Sociale zekerheidswetten worden uitgevoerd door uitvoeringsorganen. Gaat het
om
de Werkloosheidswet (WW) of de Ziektewet (ZW) dan is dat een
bedrijfsvereniging.
Ook de ziekenfondsen, de Sociale Verzekeringsbank, de Pensioen en
Uitkeringsraad
en de gemeenten zijn uitvoeringsorganen. Het uitvoeringsorgaan bepaalt of u
wel
of geen recht hebt op een uitkering en hoe hoog die uitkering moet zijn.
Bent u het niet eens met de beslissing van een uitvoeringsorgaan, dan doet u
er
verstandig aan om eerst contact met hen op te nemen, voordat u bezwaar maakt
of
beroep instelt. U kunt altijd een gesprek aanvragen. Zij kunnen u uitleggen
waarom zij de beslissing hebben genomen. Misschien ziet u na dit gesprek de
redelijkheid van de beslissing in. Het kan ook zijn dat de nadere
inlichtingen
die u bij zo'n gesprek geeft, aanleiding zijn voor een andere beslissing.
Let er
wel op dat in deze periode de termijn waarbinnen u bezwaar kunt maken of
beroep
kunt instellen (meestal 6 weken) niet verloopt.
Hebt u uitleg gevraagd aan het uitvoeringsorgaan en bent u het toch n iet
met
hen eens, dan kunt u bezwaar maken (of in beroep gaan). Hoe de procedure
verloopt en wat u moet doen, leest u hierna.
A. BEZWAAR
U bent het niet eens met de door het uitvoeringsorgaan genomen beslissing en
u
wilt bezwaar maken. Dit doet u door een bezwaarschrift in te dienen bij de
instantie die de beslissing heeft genomen.
Het adres waar u uw bezwaarschrift moet indienen, vindt u op de beslissing
die u
hebt ontvangen.
Bezwaarschrift.
Een bezwaarschrift is een brief waarin u schrijft, waarom u het met de
genomen
beslissing niet eens bent. Een voorbeeld vindt u achterin deze brochure.
De inhoud
In uw bezwaarschrift vermeldt u in ieder geval:
uw naam en adres;
de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;
een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar maakt. Als er een
nummer of kenmerk op de beslissing staat, vermeldt u dat ook. Bij voorkeur
stuurt u een kopie van de beslissing mee;
de redenen waarom u bezwaar maakt;
wat u vindt dat het uitvoeringsorgaan zou moeten beslissen.
Vergeet niet uw bezwaarschrift te ondertekenen.
De termijn
Voor het indienen van uw bezwaarschrift hebt u zes weken de tijd. De termijn
begint te lopen op de dag na verzending van de beslissing (kijkt u dus naar
de
datum van het poststempel). Komt uw bezwaarschrift te laat binnen, dan neemt
het
uitvoeringsorgaan uw bezwaar n iet meer in behandeling.
Het is verstandig uw bezwaarschrift aangetekend te versturen, zodat u kunt
aantonen dat u uw bezwaarschrift op tijd hebt verstuurd. Van het
uitvoeringsorgaan krijgt u een ontvangstbevestiging.
U hebt meer tijd nodig
Als het niet lukt binnen zes weken uw bezwaarschrift met alle gegevens klaar
te
hebben, dan kunt u een onvolledig bezwaarschrift opsturen. U krijgt dan de
tijd
om uw bezwaarschrift aan te vullen. Als u niet binnen zes weken een
(on)volledig
bezwaarschrift indient, is de mogelijkheid bezwaar te maken voorbij.
Uw mening mondeling toelichten.
Het uitvoeringsorgaan kan u vragen uw bezwaarschrift mondeling toe te
lichten. U
wordt dan 'gehoord'. Het uitvoeringsorgaan hoeft u niet altijd te horen. Ze
zijn
dit niet verplicht als:
Het bezwaar 'kennelijk niet ontvankelijk' is.
Dit betekent doorgaans dat:
- u de termijn hebt overschreden voor het maken van bezwaar of
- u de verplichte gegevens en stukken niet op tijd hebt toegestuurd.
Het bezwaar 'kennelijk ongegrond' is. Dat wil zeggen dat er geen enkele
goede
reden bestaat voor het bezwaar.
U hebt aangegeven dat u niet wilt worden gehoord.
Men vindt dat u helemaal gelijk hebt. In zo'n geval wordt volledig aan uw
bezwaar tegemoet gekomen.
TIP: Als u wordt 'gehoord' door het uitvoeringsorgaan, dan kunt u zich
laten
bijstaan. Dat betekent dat u een familielid, kennis of advocaat mag
meenemen .
U kunt zich ook laten vertegenwoordigen. Dan doet iemand anders het woord
voor
u. U moet die persoon een schriftelijke machtiging meegeven. Is de persoon
advocaat dan is een machtiging niet nodig.
Aanvullende gegevens.
Tot tien dagen voor de datum waarop u wordt 'gehoord' kunt u aanvullende
gegevens of bewijsstukken bij het uitvoeringsorgaan afgeven. Alle stukken
die
betrekking hebben op uw zaak, kunt u gedurende de week voorafgaand aan het
'horen' inzien bij het uitvoeringsorgaan. Wilt u de stukken inzien, dan kunt
u
hiervoor het best een afspraak maken.
Getuigen en deskundigen.
U kunt getuigen en/of deskundigen inschakelen. Bijvoorbeeld voor het
afleggen
van een schriftelijke of mondelinge verklaring. De hieraan verbonden kosten
moet
u zelf betalen.
Rechtshulp.
Voor de bezwaarschriftprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te
schakelen. Soms is dat echter wel verstandig. U kunt zich ook door iemand
anders, die geen advocaat is, laten vertegenwoordigen. Deze persoon moet u
wel
schriftelijk machtigen. Een voorbeeld van een machtiging vindt u achterin
deze
brochure.
TIP: Zorg dat u binnen zes weken een bezwaarschrift indient. Anders wordt
uw
bezwaarschrift niet meer behandeld. Lukt het u niet binnen zes weken een
bezwaarschrift te schrijven, dan kunt u een onvolledig bezwaarschrift
indienen. U krijgt de mogelijkheid dit later aan te vullen. Doe uw
bezwaarschrift ruim van tevoren op de post, zodat de kans klein is dat er
iets
mis gaat. Als u uw bezwaarschrift op de laatste dag naar het
uitvoeringsorgaan
brengt, doe dat dan tijdens kantoor uren en vraag een bewijs van
ontvangst.
Beslissing op uw bezwaarschrift.
Het uitvoeringsorgaan heeft zes weken de tijd om op uw bezwaar te reageren.
Deze
termijn kan met vier weken worden verlengd. Als er een adviescommissie is
ingesteld, moet u binnen tien weken een antwoord op uw bezwaarschrift
krijgen.
Ook deze termijn van tien weken kan met vier weken worden verlengd. U
ontvangt
hiervan bericht. Maximaal kan het dus 14 weken duren voordat u een antwoord
in
huis hebt.
Hebt u na zes weken helemaal niets gehoord en begrijpt u niet waarom, neem
dan
contact op met het uitvoeringsorgaan. Blijft het antwoord op uw bezwaar te
lang
uit en krijgt u geen uitleg of bericht van het uitvoeringsorgaan, dan kunt u
direct beroep instellen bij de rechtbank tegen het niet op tijd nemen van
een
beslissing.
Het antwoord op uw bezwaarschrift dit heet een beschikking op bezwaar -
krijgt u
toegestuurd. Het uitvoeringsorgaan vermeldt in de beschikking op bezwaar de
reden waarom een bepaalde beslissing is genomen. Bent u het niet eens met de
beslissing, dan kunt u in beroep gaan. Onderaan de beslissing staat vermeld
waar
u beroep moet instellen en binnen welke termijn. In het volgende hoofdstuk
wordt
de procedure beschreven.
TIP: U bent het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? 0nderaan
uw
beschikking op bezwaar staat of u beroep kunt instellen tegen de genomen
beslissing, waar u dat moet doen en hoeveel tijd u daarvoor hebt.
Voorlopige voorziening.
De beslissing die door het uitvoeringsorgaan is genomen, geldt gedurende de
periode dat u bezwaar maakt. Als uw uitkering is stopgezet door het
uitvoeringsorgaan, ontvangt u in die tijd geen geld. Misschien vindt u dat u
de
beslissing van het uitvoeringsorgaan niet kunt afwachten.
Bijvoorbeeld omdat u hierdoor in grote financi ėle moeilijkheden komt. U kunt
voor die periode een voorlopige voorziening aanvragen.
Zo'n 'voorlopige voorziening' betekent dat er een speciale regeling wordt
getroffen voor de periode dat het bezwaarschrift wordt behandeld. Het
uitvoeringsorgaan moet bijvoorbeeld uw uitkering in die tijd doorbetalen. Er
moet wel sprake zijn van een 'noodsituatie'.
Een verzoek om een 'voorlopige voorziening' kunt u indienen bij de president
van
de arrondissementsrechtbank waar uw woonplaats onder valt. U moet daar wel
griffierecht voor betalen, zie verder onder het kopje 'Griffierechten'.
B. BEROEP
Als u het niet eens bent met de beslissing die is genomen op uw
bezwaarschrift,
kunt u beroep instellen bij de sector bestuursrecht van de rechtbank. In
Nederland zijn 19 rechtbanken. Uw beroep stelt u in bij de rechtbank die
hoort
bij uw woonplaats. Welke rechtbank dat is, vindt u onderaan uw beschikking
op
bezwaar.
Zoals u onder het kopje 'Welke wetten' kon lezen moet u in een aantal
gevallen
direct beroep in stellen bij de sector bestuursrecht van de rechtbank. Het
gaat
om de: AAW, WAO en TW. U slaat het bezwaar dus over. Deze uitzondering geldt
tot
1 januari 1997.
Beroepschrift.
In beroep gaan doet u met een 'beroepschrift'. Dit is een brief waarin u
uitlegt
waarom u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift (of de
beslissing van het uitvoeringsorgaan voor de AAW, WAO en TW). Verder
schrijft u
in uw beroepschrift wat naar uw mening de beslissing van de rechter zou
moeten
zijn. Uw beroepschrift stuurt u vervolgens in tweevoud naar de griffie van
de
rechtbank, ter attentie van de sector bestuursrecht. Met uw beroepschrift
stuurt
u ook een kopie van de beslissing op uw bezwaarschrift mee. Wilt u nog meer
stukken meesturen, bijvoorbeeld bewijzen van uw uitkering of
arbeidsongeschiktheid, of correspondentie met het uitvoeringsorgaan, stuur
dan
al deze stukken in tweevoud mee.
Het is verstandig uw beroepschrift aangetekend te versturen.
Een voorbeeld van een beroepschrift vindt u achterin deze brochure.
TIP: Als u het moeilijk vindt te beslissen of u wel of niet in beroep moet
gaan, kunt u de hulp inroepen van een bureau voor rechtshulp. Zij kunnen u
adviseren.
De termijn
U hebt zes weken de tijd om beroep in te stellen. Die zes weken gaan in op
de
dag na verzending van de beslissing op uw bezwaarschrift. Op de beslissing
kunt
u de datum vinden.
Is uw beroepschrift niet binnen zes weken bij de rechtbank ingediend, dan
verspeelt u in principe uw recht om beroep in te stellen.
U hebt meer tijd nodig
Het kan zijn dat u meer tijd nodig hebt dan de vastgestelde zes weken.
Bijvoorbeeld omdat u eerst advies wilt vragen. Om uw recht op beroep niet te
verspelen kunt u een brief sturen naar de sector bestuursrecht van de
rechtbank.
In deze brief schrijft u dat u het niet eens bent met de beschikking op
bezwaar,
en waarom u meer tijd nodig hebt voor uw beroepschrift. Van de beschikking
op
bezwaar stuurt u een kopie mee. U moet deze brief wel binnen zes weken naar
de
rechtbank sturen.
Minderjarig
Bent u minderjarig (17 jaar of jonger) dan moet één van uw ouders of uw
voogd
het beroepschrift ook ondertekenen.
TIP: Let er goed op dat u uw beroepschrift binnen zes weken indient bij de
sector bestuursrecht van de rechtbank. Anders wordt uw beroepschrift in
principe niet meer in behandeling genomen. U doet er verstandig aan uw
beroepschrift aangetekend en niet op het laatste moment - te versturen.
Iemand machtigen of een advocaat nemen.
In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen.
Dat
mag natuurlijk wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u beroep in te
stellen
en u bij de behandeling van het beroep te vertegenwoordigen. Is degene die u
vertegenwoordigt geen advocaat, dan moet u die persoon schriftelijk
machtigen.
Deze machtiging moet u meesturen met uw beroepschrift.
Een voorbeeld van een machtiging vindt u achterin deze brochure.
Hoe verloopt de procedure.
Als uw beroepschrift bij de rechtbank is binnengekomen, wordt gekeken of
alle
noodzakelijke informatie er in staat. Zo niet, dan wordt u om nadere
gegevens
gevraagd. Is uw beroepschrift compleet, dan bekijkt de rechter of uw zaak in
behandeling kan worden genomen.
Uw beroep is 'kennelijk niet ontvankelijk' of
'kennelijk ongegrond'
Sommige zaken worden direct afgewezen, uw beroep is dan 'kennelijk niet
ontvankelijk' of 'kennelijk ongegrond'. Een beroep is 'kennelijk niet
ontvankelijk' als het te laat is ingediend of omdat er gegevens ontbreken.
Een
voorbeeld van een 'kennelijk ongegrond beroep' is als iemand beroep instelt
tegen een beslissing die volgens de wet niet anders had kunnen zijn.
Bijvoorbeeld iemand heeft een WAO uitkering; als hij 65 jaar wordt stopt die
uitkering, want daarna ontvangt hij AOW. Aan het stopzetten van zijn WAO
uitkering kan ook de rechter niets veranderen.
Is uw beroep 'kennelijk niet ontvankelijk' of 'kennelijk ongegrond', dan
geeft
de rechter direct een uitspraak waarin hij het beroep afwijst. De wet geeft
u de
mogelijkheid om tegen zo'n uitspraak verzet aan te tekenen.
Verzet aantekenen doet u bij dezelfde rechtbank. U moet binnen zes weken een
verzetschrift indienen. In het verzetschrift schrijft u waarom u het niet
eens
bent met de beslissing van de rechter, en waarom u vindt dat de rechtbank de
zaak opnieuw moet bekijken.
Voordat u verzet aantekent, is het verstandig advies te vragen aan iemand
die
rechtsbijstand verleent. Hij kan u vertellen of het verzet zin heeft.
Uw beroep is ontvankelijk.
Is uw beroep wel ontvankelijk, dan wordt uw zaak in behandeling genomen. De
procedure die nu volgt bestaat meestal uit twee fasen: een vooronderzoek en
een
rechtszitting.
Een vooronderzoek.
Is uw beroepschrift compleet, dan wordt een afschrift verzonden aan het
uitvoeringsorgaan dat de beslissing heeft genomen. Het uitvoeringsorgaan
moet
alle stukken die ze over uw zaak hebben opsturen naar de rechtbank. Ook moet
het
uitvoeringsorgaan een verweerschrift indienen. In het verweerschrift staat
waarom het uitvoeringsorgaan de beslissing heeft genomen. Al deze stukken
krijgt
u toegestuurd.
Soms vindt de rechter nader onderzoek nodig. Hij vraagt dan meer
inlichtingen,
laat getuigen horen of hij geeft opdracht aan een deskundige om de zaak te
onderzoeken. Zo'n deskundige kan bijvoorbeeld een dokter zijn of een
arbeidsdeskundige. Het is in uw eigen belang dat u meewerkt aan dit nader
onderzoek.
Ook van dit nader onderzoek ontvangt u bericht.
Als de rechter vindt dat hij voldoende informatie heeft, wordt het
vooronderzoek
afgesloten.
Beslissing op basis van de stukken.
Na afsluiting van het vooronderzoek kan de rechter een uitspraak geven op
basis
van de stukken. Dit is een schriftelijke behandeling.
Er volgt dan dus geen rechtszitting. De rechter mag alleen op basis van de
stukken beslissen als u daarvoor toestemming geeft.
De rechtszitting.
Geeft u geen toestemming voor een beslissing op basis van de stukken, dan
verwijst de rechter uw zaak 'naar de zitting'. Dit betekent dat er een
rechtszitting wordt gehouden. U krijgt hiervoor een oproep. U doet er
verstandig
aan om naar de zitting te komen. Soms is dat zelfs verplicht. In uw oproep
staat
waar en wanneer de zitting plaatsvindt en of u verplicht bent om te komen.
Ook
staat er in uw oproep vermeld waar en op welke dagen u de processtukken kunt
inzien. Zelf kunt u tot tien dagen voor de zitting stukken inleveren.
Hebt u een oproep ontvangen, maar bent u verhinderd om op de zitting te
verschijnen, geef dit dan zo snel mogelijk aan de griffie van de rechtbank
door.
Alleen een heel dringende reden geldt als verhindering.
Getuigen en deskundigen.
Wilt u getuigen of deskundigen naar de zitting laten komen, dan moet u dat
minimaal zeven dagen voor de zitting doorgeven aan de griffie van de
rechtbank.
De kosten voor deze getuigen en deskundigen moet u in principe zelf betalen.
De uitspraak
Na de behandeling volgt een uitspraak. U krijgt een afschrift van de
uitspraak
toegestuurd. In de uitspraak staat wat de rechter vindt en waarom.
Hoger beroep.
Hebt u een uitspraak van de rechtbank gekregen en bent u het hier niet mee
eens,
dan kunt u in hoger beroep gaan. De uitspraak van de rechtbank wordt dan
bekeken
door een hogere rechter. Gaat het om een uitkering dan moet u voor het
instellen
van hoger beroep naar de Centrale Raad van Beroep in Utrecht. U hebt
hiervoor
zes weken de tijd.
Waar u hoger beroep moet instellen en hoeveel tijd u daarvoor hebt, vindt u
ook
in de uitspraak van de rechtbank.
De procedure voor de Centrale Raad van Beroep
U stelt hoger beroep in door een beroepschrift in tweevoud te sturen naar de
Centrale Raad van Beroep in Utrecht. Bij uw beroepschrift doet u een kopie
van
de uitspraak van de rechter. Ook nu moet u al uw gegevens (naam, adres,
etc.)
vermelden, de reden waarom u het niet eens bent met de uitspraak van de
rechtbank en wat u vindt dat de rechter zou moeten beslissen. De behandeling
van
uw beroepschrift in hoger beroep gebeurt op dezelfde wijze als de
behandeling
van uw beroepschrift door de rechtbank.
Voordat u besluit om in hoger beroep te gaan is het verstandig eerst advies
te
vragen aan iemand die rechtsbijstand verleent, bijvoorbeeld een advocaat.
Hij
kan u vertellen of het in uw geval zin heeft om in hoger beroep te gaan.
Voorlopige Voorziening.
Tijdens de beroepsprocedures (beroep en hoger beroep) geldt de genomen
beslissing. Beroepsprocedures zullen vaak nogal wat tijd in beslag nemen.
Als u
denkt dat u in de problemen komt, kunt u een 'voorlopige voorziening'
aanvragen
bij de president van de rechtbank. Er wordt dan een speciale regeling
getroffen
voor de periode dat uw beroep wordt behandeld. De beslissing kan
bijvoorbeeld
worden geschorst. Of het uitvoeringsorgaan krijgt het bevel een uitkering
door
te betalen tijdens de beroepsprocedure.
Een verzoek om een 'voorlopige voorziening' kunt u indienen bij het gerecht
waar
u uw beroep of hoger beroep hebt ingediend.
Schadevergoeding.
Als de rechter u in het gelijk stelt, kunt u de rechtbank vragen het
uitvoeringsorgaan te verplichten de schade die u hebt geleden te betalen.
Hiervoor moet u wel goede redenen hebben. Ook kan het uitvoeringsorgaan
worden
verplicht de kosten die u hebt gemaakt in de beroepsprocedure gedeeltelijk
aan u
terug te betalen (bijvoorbeeld de reiskosten van uw getuigen of uw
advocaatkosten).
Griffierechten.
Aan het indienen van een bezwaarschrift bij het uitvoeringsorgaan zijn geen
kosten verbonden.
Voor het instellen van beroep en hoger beroep en voor het vragen van een
voorlopige voorziening moet u griffierecht betalen. Het gaat om de volgende
bedragen:
Beroep bij de rechtbank f 50
Hoger beroep bij de CRvB f 150
Voorlopige voorziening bij de rechtbank f 50
Voorlopige voorziening bij de CRvB f 150
De griffier van de rechtbank stuurt u een nota en/of een acceptgiro. U moet
het
bedrag binnen de gestelde termijn betalen, anders wordt uw beroep niet in
behandeling genomen.
AFWIJKENDE PROCEDURES
Zoals u hier eerder kon lezen zijn er enkele afwijkende procedures.
Hieronder
wordt verteld wat u in deze gevallen moet doen. Verder gelden voor deze
wetten
de algemene bezwaar en beroepsprocedures, zoals ze hiervoor zijn beschreven.
Ziektewet
Normaal hebt u zes weken de tijd om in beroep te gaan tegen een beslissing
van
een uitvoeringsorgaan. Gaat het echter om de vraag of u door ziekte al dan
niet
in staat was om uw werk te doen, dan hebt u maar 14 dagen de tijd.
Ziekenfondswet
Bent u verplicht verzekerd bij een ziekenfonds en wordt u een verstrekking
geweigerd waarop u wel meent recht te hebben dan moet u, voordat u bij de
rechtbank in beroep gaat, eerst advies vragen aan de Ziekenfondsraad. Het
adres
van de Ziekenfondsraad is: Prof. J.H. Bavincklaan 2, 1183 AT, Amstelveen. U
moet
dat advies binnen zes weken vragen.
Hoe u dit moet doen kan uw ziekenfonds u vertellen.
Wilt u na het advies van de Ziekenfondsraad toch nog in beroep gaan bij de
rechtbank, dan moet u een kopie van het advies bij uw beroepschrift voegen.
AWBZ
Ook bij een geschil over een verstrekking of vergoeding ingevolge de AWBZ
moet u
eerst advies vragen bij de Ziekenfondsraad (zie hierboven).
Wet Buitengewoon Pensioen 1940 1945
Wet Buitengewone Pensioenen Zeelieden oorlogsslachtoffers 1947
Wet Buitengewoon Pensioen Indisch Verzet
Wet Uitkering Vervolgingsslachtoffers 1940 1945
Wet Uitkeringen Burger oorlogslachtoffers
Bent u het niet eens met een beslissing van de Pensioenen Uitkeringsraad
(PUR)
over een van deze wetten, dan moet u in eerste instantie een bezwaarschrift
indienen bij de Pensioen en Uitkeringsraad in Heerlen, Postbus 344, 6400 AH.
Tot
zover volgt u dus de gewone procedure.
Bent u het echter niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift, die u
van de
Pensioen en Uitkeringsraad krijgt, dan kunt u terecht bij de sector
bestuursrecht van de rechtbank. U moet dan namelijk direct beroep instellen
bij
de Centrale Raad van Beroep in Utrecht.
RECHTSBIJSTAND
Het sociale zekerheidsrecht is niet eenvoudig. Het kan zijn dat u er zelf
niet
helemaal uitkomt. Voor advies over het wel of niet in beroep gaan en
praktische
hulp bij het schrijven van een bezwaar of beroepschrift, kunt u terecht bij
een
bureau voor rechtshulp. Een bureau voor rechtshulp vindt u in elke grote
plaats.
Adres en telefoonnummer kunt u opzoeken in het telefoonboek. U kunt ook de
hulp
inroepen van uw vakorganisatie, de sociale raadslieden van de gemeente of
een
advocaat. Kunt u een advocaat niet (helemaal) bekostigen, dan kunt u soms
een
advocaat toegevoegd krijgen. De overheid neemt dan een deel van de kosten
voor
haar rekening, u betaalt wel altijd een eigen bijdrage. Hoe dat precies in
z'n
werk gaat kunt u vragen bij een bureau voor rechtshulp of aan uw advocaat.
Klik
hier voor informatie over rechtshulp.
INFORMATIE OVER UITKERINGSGELD
In deze brochure vindt u alleen informatie over hoe u bezwaar kunt maken en
hoe
u in beroep kunt gaan tegen een beslissing van een uitvoeringsorgaan. U
krijgt
dus geen informatie over de vraag of u nu wel of geen recht hebt op een
uitkering. Voor deze informatie kunt u terecht bij één van de uitvoerende
instanties, zoals een bedrijfsvereniging, het ziekenfonds of de Sociale
Verzekeringsbank. Brochures met informatie over alle uitkeringen kunt u
schriftelijk aanvragen bij het Voorlichtingscentrum Sociale Verzekering,
Rhijnspoorplein l, 1091 G , Amsterdam.
ARRONDISSEMENTSHOOFDPLAATSEN
Nederland is verdeeld in 19 arrondissementen. Elk arrondissement heeft een
hoofdplaats. In die hoofdplaatsen zijn de rechtbanken en de buro's voor
rechtshulp gevestigd. Dit zijn de volgende plaatsen:
Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Arnhem, Assen, Breda, Den Bosch, Den Haag,
Dordrecht, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg,
Roermond,
Rotterdam, Utrecht, Zutphen en Zwolle.
Verder is er een bijkantoor van de buro's voor rechtshulp gevestigd in:
Alphen a/d Rijn, Almere stad, Amersfoort, Apeldoorn, Appingedam, Bergen op
Zoom, Delft, Deventer, Doetinchem, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gorinchem,
Gouda, Heerlen, Helmond, Hoogeveen, Hoorn, Leiden, Lelystad, Nijmegen,
Oss,
Roosendaal, Schiedam, Spijkenisse, Tilburg, Venlo, Weert, Winschoten en
Zaandam.
Adressen en telefoonnummers kunt u opzoeken in het telefoonboek van de
betreffende plaats.
Andere adressen
Centrale Raad van Beroep,
Postbus 16002, 3500 DA, Utrecht
Pensioen en Uitkeringsraad,
Postbus 344, 6400 AH, Heerlen
Ziekenfondsraad,
Prof. J.H. Bavincklaan 2, 1183 AT, Amstelveen
Voorlichtingscentrum Sociale Verzekering,
Rhijnspoorplein l, 1091 GC, Amsterdam
Voorbeeld 1. Bezwaarschrift/Beroepschrift/Verzetschrift
Aan: (hier vult u de naam en het adres in van de instantie waar u uw bezwaar
,
beroeps of verzetschrift naar toe moet sturen)
Ondergetekende (naam en voornamen voluit)
geboren (jaar en dag invullen)
wonende (straat, huisnummer, postcode en plaats)
tekent bezwaar/beroep/verzet aan tegen de hierbij gevoegde beslissing van de
(beslissende instantie) te (plaatsnaam invullen).
Hij/zij kan zich met deze beslissing niet verenigen, omdat (hier vult u
duidelijk en zakelijk in waarom u het met de beschikking oneens bent).
Hij/zij verzoekt u te beslissen dat (invullen wat naar uw mening beslist zou
moeten worden).
Datum
Handtekening
U kunt het stuk het beste typen, want handschriften zijn soms onduidelijk.
Gaat
uw beroep over arbeidsongeschiktheid, dan vermeldt u ook de naam van uw
huisarts
en eventueel van uw specialist.
Stuur het stuk in tweevoud op, en vergeet niet van alle
benodigde stukken een kopie mee te sturen.
Voorbeeld 2. Schriftelijke machtiging
Ondergetekende (naam en voornamen van degene namens wie beroep wordt
ingesteld)
geboren (jaar en dag invullen)
wonende (straat, huisnummer, postcode en plaats)
machtigt bij deze (naam en voornamen van gemachtigde invullen)
wonende (straat, huisnummer, postcode en plaats van gemachtigde)
om hem/haar te vertegenwoordigen bij het instellen en behandelen van het
beroep
tegen de beslissing van (hier vult u naam en adres in van het
uitvoeringsorgaan)
van (hier vult u de datum die op de beslissing op uw bezwaar staat in),
zulks
met de macht van indeplaatsstelling.
Datum
Handtekening
ANDERE BROCHURES
De brochures
'Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid'
Belastingrecht: Bezwaar en beroep bij de Belastingrechter
'Kosten van een gerechtelijke procedure'
Klik hier voor informatie over rechtshulp.
'Verklaring omtrent inkomen en vermogen' (over door de overheid
gefinancierde
rechtsbijstand)
Deze kunt u ook schriftelijk aanvragen bij:
Ministerie van Justitie,
Afdeling Service voorlichting,
Postbus 20301
2500 EH Den Haag
De brochure 'Bezwaar en beroep bij belastingen' kunt u aanvragen bij de
Belasting Telefoon. Het nummer is 06 - 0543 (gratis).
Advocare Email adres: advocare@...

TEGENPARTIJ/OVERIG schadevergoeding en de fiscus

2007-03-30 01:26:39

Uit Consumentengeldgids juli/augustus 2000. Bladzijde 16.
GELUK BIJ ONGELUK
Hans Brink (51) heeft een eigen timmermansbedrijf. Na een ernstig
auto-ongeluk wordt hij volledig arbeidsongeschikt verklaard. Van de
verzekering krijgt hij een bedrag van f 490.000 voor materiele schade,
smartengeld en 'verlies van verdienvermogen'. Over dit laatste ontstaat
discussie. Van de totale som wil de fiscus f 355.000 aanslaan als vergoeding
voor gederfde of nog te derven inkomsten, waarover inkomstenbelasting
verschuldigd is.
Brink is het hier niet mee eens. Hij ziet dit deel van de uitkering niet als
een vergoeding voor het inkomen dat hij misloopt, maar puur als
schadeloosstelling voor het feit dat hij niet meer kan werken.
Zo'n schadeloosstelling zou onbelast kunnen zijn. Het Hof van Leeuwarden
stelt Brink uiteindelijk in het gelijk. Uit de specificatie van de
vergoeding blijkt dat het bedrag bedoeld is dat het bedrag bedoeld is als
vergoeding van de bron van inkomen en niet van het inkomen zelf. Brink hoeft
de belastingaanslag niet te betalen.
Overigens zijn er ook meerdere zaken bekend waarbij de betrokkene
de belastingaanslag wel degelijk moest betalen. Hierbij zag de rechter de
vergoeding wel als tegemoetkoming voor gederfde of te derven inkomsten.
(Hof van Leeuwarden 31-05-99, nr.499/97)
Ellen.

TEGENPARTIJ/OVERIG ellen

2007-03-29 21:50:53

hoi ellen,
ik heb gezocht in de consumentenbont maar kon niks vinden op bladzijde 16 is
het wel de gids uit juli 2000 jaargang 48 nr. 7 .
zou je willen kijken dan kan ik de goede opzoeken.
dank je jolanda van Rumpt

MEDISCH Dr. Kuilman

2007-03-29 19:28:23

Alvast een korte reactie: Ik heb al 2 neuro-psychologische onderzoeken gehad...
Het psychiatrisch onderzoek is een "extraatje".
Ik ben ca. een jaar na mijn ongeval in therapie gegaan, en de tegenpartij wenst
het erop te gooien dat ik sowieso in de WAO terecht zou zijn gekomen.
Ik heb geen twijfel dat mijn klachten (en daaruit voorvloeiend mijn
arbeidsongeschiktheid) te maken hebben met de kettingbotsing.
Ik maak me ook geen zorgen over het psychiatrisch onderzoek, ik was alleen
benieuwd of iemand me iets kan vertellen over die beste man.
groetjes Filis
[De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden verwijderd]

Antw: [whiplash-nl] MEDISCH - dr KUILMAN

2007-03-29 14:20:28

Dag Filis,
Inderdaad, Ellen schrijft het ook al, ik zou eerst proberen een
neuro-psychologisch onderzoek te ondergaan met daarin de vraag opgenomen of
een psychiatrisch onderzoek wenselijk is. Ik heb ook een
neuro-psychologisch onderzoek gehad en zo'n onderzoek is redelijk diepgaand
maar de onderzoekster was ook zelf een neuro-psychologe.
Jeannette

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom cora

2007-03-29 02:00:40

Beste Cora
Kan je wellicht aangeven aan welke therapie je het meeste gehad hebt. Ik heb
zelf aan de fysiotherapie niet zo veel gehad maar ben onlangs bij een
ortho-manuele therapeut geweest en dat voelt goed.
Zeker, sterkte met je revalidatie programma.
Gertjan.

Re: [whiplash-nl] HULP/TIPS STUDIE en WHIPLASH

2007-03-28 15:14:51

Beste Lineke,
Ik weet niet exact hoe het bij jou is maar ik heb vaak slechte, soms goede
maar soms ook zeer slechte dagen. Als je nu een slechte periode of dag
meemaakt en je moet dan tentamen doen kan je het volgens mij wel vergeten,
hoeveel hulpmiddelen men je ook beschikbaar hebt gesteld. M.a.w. het meeste
belangrijke is m.i. dat men dat weet en als dat gebeurt dat je dan een kans
krijgt om het tentamen over te maken, verder ziet het er allemaal goed uit.
Ik was zelf met een studie bezig aan de Open Universiteit (naast mijn werk)
maar die moest ik afbreken omdat ik het niet kon (concentratie en
vermoeidheis). Ik ben nog steeds niet weer begonnen dus ik ben wel een
beetje jaloers dat je wel weer kan studeren.
Sterkte en succes,
Gertjan.

WERK Artikel: Standaard "Professionele herbeoordeling verzekeringsarts"

2007-03-28 11:29:48

Dit artikel vond ik op internet. Misschien zijn nog meer mensen hier in
geinteresseerd. Ellen.
http://www.deja.com/%5bST_rn%3dps%5d/dnquery.xp?search=thread&svcclass=dnser
ver&recnum=%3c394E2FED.2631@...%3e%231/5

Re: [whiplash-nl] MEDISCH - dr KUILMAN

2007-03-28 07:59:54

Hi Filis,
Nee, ik ken dr. Kuilman niet. Vragen ze om een psychiatrisch onderzoek? Ik
kan me voorstellen, dat een neuro-psychologisch onderzoek wel zou kunnen
bijdragen aan het bepalen van cognitieve klachten.
Zijn er meer mensen die een psychiatrisch onderzoek hebben ondergaan?
Ellen.

Antw: Antw: [whiplash-nl] WERK WAO-keuring

2007-03-27 23:18:27

Inderdaad, de arbeidsdeskundige is altijd degene die je vertelt in welke
mate je bent afgekeurd en je uitlegt wat er nu verder gaat gebeuren.
Groetjes,
Jeannette

HULP/TIPS STUDIE en WHIPLASH

2007-03-27 21:39:36

Aan de studerende whippies.
ZOals jullie weten heb ik geprobeerd een aantal voorzieningen te krijgen om
mij het studeren makkelijker te maken.
Ik krijg een aangepast bureau bij het maken van tentamens,
ik krijg een laptop om daarop het tentamen te maken
ik krijg een iemand als aanspreekpunt binnen de opleiding betreffende mijn
whiplash, een mentor,
ik krijg een half uur extra tijd bij het maken van tentamens.
Ik moet maandag een contract ondertekenen waarin ik verklaar dat dit de
voorzieningen zijn die school mij wil geven en dat ik daar mee akkoord ga.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, zouden jullie nog andere dingen weten waar
ik om kan vragen, zodat ik niets over het hoofd zie?
Lineke

Re: Antw: [whiplash-nl] WERK WAO-keuring

2007-03-27 15:06:48

Hi Jeannette,
Dank voor je reactie.
Inderdaad. Ik vind ook dat als er iets positiefs te melden is we dit ook
zeker moeten doen.
Als je vindt dat je met respect behandeld bent en dat er naar je geluisterd
wordt dan zal je de uitslag ook beter accepteren. Keuringsartsen en
arbeidsdeskundigen zijn ook gebonden aan richtlijnen en kunnen ook niet zo
maar een eigen beleid gaan voeren. Misschien worden de gevallen wel in een
staf behandeld?
Dus jij hoorde ook pas na het contact met de arbeidsdeskundige in welke mate
je bent afgekeurd?
Het is goed, dat je aangeeft dat het gaat om de rest(verdien)capaciteit, die
die mate van arbeidsongeschiktheid bepaalt.
Mensen reageren altijd verontwaardigd als het "loempia vouwen" ter sprake
komt, want dat schijnt iedereen nog wel te kunnen ook al ben je half dood.
Goh, dat is een heel bedrag f 500,-- per maand. Het ABP is dan veel
voordeliger.
Inderdaad houd je netto veel meer over en als het goed is moet de
tegenpartij aanvullen.
Bedankt voor je reactie, ik ga op voor de volgende fase.
Bye Ellen.

Re: [whiplash-nl] MEDISCH - expertise

2007-03-27 10:41:46

Hai Ingrid (en hallo allemaal de rest van de lijst)
Als eerst wil ik mij even voorstellen, want ik sta net
drie dagen op de lijst. Tot nu toe heb ik al veel aan jullie
mailtjes gehad, vooral herkenning is belangrijk merk ik nu.
In 1996 heb ik een aanrijding gehad en sindsdien klachen als
netpijn, rugpijn tintelende handen/vingers en pijn in bovenarmen en
minder sterk.
Echt als ik het zo allemaal lees van jullie,besef ik me eigenlijk pas
hoeveel
ik al meegemaakt heb.
Alle stappen heb ik ook al ondergaan.
- ziektewet, maandelijkse controles (die denken dat je niets mankeert)
- advocaat, controle neuroloog (kom ik nog op terug)
- tegenpartij verzekering die denkt dat je je aanstelt
- van huisarts veranderd, omdat hij mij niet verder hielp
- fysiofitness
- fysiotherapie
-manuele therapie
enz enz.
Maar om op jouw vraag terug te komen, je bedoelt waarschijnlijk
naar een neuroloog, zodat hij kan bekijken of je eindsituatie is bereikt?
begrijp ik dat goed??
Bij mij was dat een verschrikkelijke ervaring. Als je wilt kan ik je de
vragen
wel mailen die hij vroeg... en waar je op moet/kan letten.
Zodat dit voor jou geen vreselijke ervaring wordt.
Maar voor ik van alles mail, wil ik graag weten of ik je vraag wel goed
begrijp.
Sterkte alvast (voor iedereen trouwens)
en blijf allemaal mailen!!!
Liefs Nancy

OVERIG-dr KUILMAN

2007-03-27 07:39:21

Ik wil graag weten of iemand bekend is met dr. Kuilman, psychiater, hij heeft
een praktijk in Amsterdam en in Friesland.
Ik ben al 7.5 jaar "gaande", nu wenst de tegenpartij dat ik meewerk aan een
psychiatisch onderzoek. Men beweert dat ik sowieso in de Wao tercht was gekomen,
ook al had ik niet in de kettingbotsing gezeten. (Lees: ze willen het overgaan
tot betalen nog een aantal jaren rekken).
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met deze dr. Kuilman, en me iets meer over
deze persoon kan vertellen. Ik ben benieuwd wat ik deze keer kan verwachten.
Staat hij op de zogenaamde zwarte lijst?
Alle reacties zijn welkom,
groetjes Filis
[De niet-tekstgedeelten van dit bericht werden verwijderd]

Re: [whiplash-nl] WERK WAO-keuring

2007-03-26 20:49:22

Van de week heb ik mijn eerste WAO-keuring gehad. De keuringsarts was een
aardige, rustige vrouw met wie ik een prettig contact had. Ze had zich goed
voorbereid. Dit was erg prettig dus het gesprek borduurde voort op hetgeen
al in de expertises stond. Ik weet nog niet voor welk percentage ik
afgekeurd ben. Wellicht hangt dit ook samen met het onderzoek door de
arbeidsdeskundige.
Wat ik hierzoal lees is dat je een gesprek hebt gehad met de
verzekeringsarts
deze heeft als het goed is je beperkingen aangegeven.....
zij kan niet beoordelen in welke klasse jij valt van de wao
daarom schakelt zij de arbeidsdeskundige die gaat al de gegevens in het
FIS systeem invoeren zoals wat voor werk je deed en welke opleiding je
hebt gehad wat je beperkingen zijn etc etc, aandehand van die gegevens
komt er iets uitgerold uit het FIS systeem komen er geen beroepen uit
het systeem gerold voor jou dan val je in de klasse 80/100 %
Je zal ongetwijfeld nog wel een gesprek krijgen met die arbeids deskundige
maar pas als hij de gegevens heeft van het FIS systeem.
Het gaat er immers om dat gekeken wordt naar de mate van
arbeidsongeschikheid voor gangbare arbeid en dat is anders dan passende,
c.q. eigen arbeid. Hier worden andere criteria aangelegd. Dus ongeacht de
uitslag voelde ik me op een correcte en plezierige manier behandeld.
Mooi toch maar meestal behandelen ze iedereen wel correct..
Ik heb nog enkele vragen.
Hoe wordt de relatie met de bedrijfsarts als je in de WAO komt? Ik ben bij
het ABP, dus zodra ik in de WAO ben, dan val ik onder de USZO. Hoe
onderhoudt die het contact? Loopt dat via de bedrijfarts.
Hier kan ik je geen antwoord op geven.
Wie co? ördineert de eventuele reintegratie?
Natuurlijk is je eerste aanspreek punt de arbeidsdeskundige
let op je krijgt maar een gesprek met hem als je moet komen
zet zoveel mogelijk op papier..... ook als je niet eens bent met
het afkeuringspercentage vertel het hem gewoon.
Onderzoek door arbeidsdeskundige: kan iemand mij vertellen hoe dat gaat?
Werkt deze een checklist af en worden de antwoorden in de computer gestopt
of heeft deze nog een eigen inbreng?
Heb ik als beschreven..... je hebt geen eigen inbreng hierover.... :-((((
Het FIS Systeem wordt ook wel de helse machinie genoemd en dit
is een computer......
Het vervelende bij gedeeltelijk arbeidsongeschiktheid is
wel, dat je steeds moet solliciteren.
JA dit is inderdaad vervelend maar ze gaan ook invoeren dat
als je 80/100% bent afgekeurd dat je verplicht wordt om te soliciteren
dit zal geen jaren meer duren.....
En als het goed is moet de tegenpartij het verschil aanvullen. Hoe dan ook
ik kan nu toch niet werken en door alle beperkingen kan je toch minder geld
uitgeven.
Dit zal ook een lang gevecht worden ...
Succes ermee
Met vriendelijke groet,
Frank

Fw: [zweepslag] PERSOONLIJK ..... BLUNDERS

2007-03-26 14:48:52

doorsturing van de zweepslaglijst
===========================
Even een kleine toevoeging aan het blunderboek,
Ik ben bezig met het afhalen van de sperciebonen......Gaat goed hoor, ik heb
kennelijk een goeie dag.
De aardappeltjes staan al te bakken, het vlees staat op en ik zet de bonen
ook op.......laat maar koken......ik haal de deksel eraf om te prikken of ze
al gaar zijn,........en ik kom tot de ontdekking dat ik de uiteinjes van de
bonen sta te koken.........de bonen lagen al in de groene bak..........
En dan nog een uitspraak van mijn zoon.....hij is 6 1/2, en kan dingen soms
zo haarscherp verwoorden.
Hij weet inmiddels wel dat ik veel vergeet, en hij weet daar wel aardig mee
om te gaan.
Laatst stelde ik hem voor de derde keer in 5 minuten de zelfde vraag....(dat
hoorde ik later van Frank, ik had geen idee........) En zijn antwoord was:
Mam....jij vergeet zoveel he......zelfs oma Ditta onthoud nog beter dan
jij............
(oma Ditta is mijn oma, die is inmiddels 87 en erg aan het
dementeren......ze zit in een verpleeghuis.)
Groetjes,
Nan.

Antw: [whiplash-nl] WERK WAO-keuring

2007-03-26 06:39:21

Vraag:

MEDISCH - expertise

2007-03-26 03:58:02

Hallo Allemaal,
Even een vraagje, mijn belangenbehartiger wil mij een tussentijdse
medische/neurologische expertise laten ondergaan bij een neuroloog van de
witte lijst!!
De naam die nu is gevallen is:
dr Sanders
Ichnatius Ziekenhuis
Breda
Wie kent deze arts en wat is de ervaring ??????
Groetjes
Ingrid van Tuyl

WERK WAO-keuring

2007-03-25 16:32:45

Hi Allemaal,
Van de week heb ik mijn eerste WAO-keuring gehad. De keuringsarts was een
aardige, rustige vrouw met wie ik een prettig contact had. Ze had zich goed
voorbereid. Dit was erg prettig dus het gesprek borduurde voort op hetgeen
al in de expertises stond. Ik weet nog niet voor welk percentage ik
afgekeurd ben. Wellicht hangt dit ook samen met het onderzoek door de
arbeidsdeskundige.
Het gaat er immers om dat gekeken wordt naar de mate van
arbeidsongeschikheid voor gangbare arbeid en dat is anders dan passende,
c.q. eigen arbeid. Hier worden andere criteria aangelegd. Dus ongeacht de
uitslag voelde ik me op een correcte en plezierige manier behandeld.
Ik heb nog enkele vragen.
Hoe wordt de relatie met de bedrijfsarts als je in de WAO komt? Ik ben bij
het ABP, dus zodra ik in de WAO ben, dan val ik onder de USZO. Hoe
onderhoudt die het contact? Loopt dat via de bedrijfarts.
Wie co ördineert de eventuele reintegratie?
Onderzoek door arbeidsdeskundige: kan iemand mij vertellen hoe dat gaat?
Werkt deze een checklist af en worden de antwoorden in de computer gestopt
of heeft deze nog een eigen inbreng?
Het schijnt dat de financi ėle regeling van het ABP afwijkt van de gewone
WAO-regeling.
Ik heb me indertijd bijverzekerd voor gedeeltelijk en volledige
arbeidsongeschiktheid.
Bij volledige arbeidsongeschiktheid krijg ik na 18 maanden 80 procent tot
mijn 55ste en daarna 75% van mijn laatste salaris. Omdat je minder verdient,
betaal je minder belasting.
Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid krijg je als je geen baan vindt een
suppletie tot 80% voor een periode van 33 maanden, daarna 33 maanden 70% (is
totaal 7,5 jaar). Daarna eventueel wachtgeld (afhankelijk van CAO, aantal
dienstjaren (32) en leeftijd (51) en anders op grond van de bijverzekering
70% tot je 65ste. Het vervelende bij gedeeltelijk arbeidsongeschiktheid is
wel, dat je steeds
moet solliciteren.
En als het goed is moet de tegenpartij het verschil aanvullen. Hoe dan ook
ik kan nu toch niet werken en door alle beperkingen kan je toch minder geld
uitgeven.
Graag jullie reactie als je me antwoord kan geven op mijn vragen, bye,
Ellen.

TEGENPARTIJ SMARTENGELD BEDRAGEN

2007-03-25 15:00:38

LIMBURGS-DAGBLAD 07-07-2000
Meer smartengeld
uitgekeerd,
DEN HAAG
GPD
De uitbetaling van smartengeld aan mensen die buiten hun schuld
ernstig letsel hebben opgelopen is in Nederland, de afgelopen drie jaar
sterk gestegen. Niet het aantal gevallen stijgt, maar vooral de hoogte van
de bedragen vertoont een stijgende lijn. Het komt steeds vaker voor dat de
ter verantwoording geroepen partij enkele tienduizenden guldens moet
betalen, met uitschieters naar driehonderdduizend gulden. Dat blijkt uit
een overzicht van de ANWB. Vooral bij whiplash gevallen wordt steeds, vaker
smartengeld uitgekeerd; meestal gaat het om bedragen tussen veertig- en
vijftigduizend gulden. Naast smartengeld voor lichamelijk letsel, is ook een
duidelijke toename geconstateerd in gevallen van seksueelmisbruik en inbreuk
op de privacy. *
Bedragen die door de rechter als smartengeld zijn toegekend
Na zware hersenschudding verlies van reuk en smaak f 8000,-
Beperking van het gehoor na verkeersongeval f 25.000,-
Blijvend hersen letsel: f 125.000,-
Gekneusde enkel na aanrijding op de fiets f 300,
Blind na auto-ongeluk f 75.000,-
Gezichtsverminking na hondenbeet . f 8000,-
Gebroken schouder na ski-ongeluk f 1750,-
Gebroken heup f 15.000,-
Gebroken nek na verkeersongeval f 30.000,-
Gebroken pols na val op trottoir f 3000,-
Blijvend litteken op de knie f 3000,-
Het niet meer kunnen strekken van de pink na brommerongeluk f 600,-
Voetamputatie f 30.000,-
Met vriendelijke groet Peter
P-Bosman@...
bosmanp@...

HULP/TIPS parkeerkaart lineke

2007-03-25 03:48:40

hoi lineke,
ook ik heb geprobeert een ipk te krijgen samen met mijn dochter die een
hersenbeschadeging heeft, zij kan niet lopen en of dit ooit komt weten wij
niet. maar door haar te moeten tillen kan ik dus ook geen grote afstanden
lopen, maar de gmeente vond dat als zij in de aangepaste buggy zit er geen
problemen meer zijn.
maar ik kan soms niet eens de buggy duwen en ben dus in beroep gegaan op de
hoorzitten kon ik door gezondheid niet komen en heb een brief afgeven hier
voor ik heb nog geen uitslag van deze hoorzittening.
ik ben blij dat ik nog lopen kan maar je moet eerst half dood zijn wil
aanpassingen krijgen die je nodig heb soms.
hebben we niet al genoeg!!!!
als of we misbruik maken van z'n kaart.
ik had liever gezond geweest.
groetjes jolanda van Rumpt

Antw: [whiplash-nl] MEDISCH de klap en gevolgen daarvan

2007-03-25 03:38:32

Dag Imelda,
Probeer toch maar - eventueel via een andere huisarts - naar een neuroloog
verwezen te worden. Een neuroloog weet nu eenmaal meer dan een huisarts. Ik
weet niet waar je woont, maar hier op de lijn kennen we een aantal
neurologen die we aan kunnen bevelen. Zo'n neuroloog schrijft op verzoek van
jouw advocaat zijn/haar bevindingen op en dat helpt weer straks bij de
afwikkeling.
Groetjes, Jeannette

MEDISCH neuroloog/IPK/totale genezing

2007-03-24 19:27:21

allereerst: excuses dat ik wat minder actief ben de laatste tijd op de
lijst; ik wacht nog steeds op mijn eigen computer.
Gister ben ik bij de neuroloog geweest op mijn eigen verzoek. Ik ben ruim
twee uur onderzocht door een co-assistente waarna de neuroloog zelf kwam.
Hij deed nog eens het onderzoek dunnetjes over. Uitslag: ik heb geen
ernstige neurologische afwijkingen, kan niets aan de whiplash doen. Hij
vertelde min of meer letterlijk: "whiplash is een groot probleem, ik erken
uw klachten, en onderschat ze zeker niet, u heeft een behoorlijk ongeluk
gehad op jonge leeftijd, spijtig voor je"
Ik hoopte op een MRI of een neuro-psychologisch onderzoek, maar "daar wordt
ik niet beter van"
Een teleurstelling....
Vandaag ben ik bij de GGD geweest vanwege de aanvraag van een
invalideparkeerkaart. Een half uur heeft de arts vragen gesteld (zeer
uitgebreid!). Na dat half uur kwam de uitslag: het is zeer duidelijk dat U
gehandicapt bent; ik onderschat uw klachten niet, maar U komt niet in
aanmerking voor een IPK. Voor een IPK is een van de vereisten dat je niet
meer dan 100 meter kan lopen.
Ik kan dat dus wel, maar niet wanneer ik bijvoorbeeld boodschappen te dragen
heb, enz.
Ik moet maar andere oplossingen zoeken: zo;n dementen-karretje, samen met
vrienden boodschappen doen, andere vragen boodschappen vor mij te doen, met
dubbel knipperlicht uitladen, enz.
Zoek het maar uit!
Weer een teleurstelling....
Goed nieuws:
vanmorgen ben ik voor de tweede keer bij een geestelijk
genezeres/magnetiseur geweest. Ik was te laat, en kwam dus behoorlijk
opgefokt binnen. Na 10 min. zei ze je zit te vol met energie. GA maar even
in de wachtkamer zitten, dan probeer ik het zo weer. Bij de behandeling die
ongeveer een half uur later volgde, legde ze na ongeveer 10 min. haar handen
op mijn hoofd i.p.v. mijn nek. In eerste instantie schrok ik: gewicht op
mijn hoofd is pijnlijk. Maar na ongeveer een halve minuut ebde de pijn in
drie tellen weg! Heel wonderbaarlijk. Toen ik naar buiten liep ontdekte ik
dat ik vloeiender mijn nek kon bewegen en ook verder dan ik gister nog bij
de neuroloog had laten zien. Ik had meer bewegingsvrijheid in mijn nek!!
De pijn kwam na ongeveer een kwartier weer op, de bewegingsvrijheid heb ik
nu (eind van de dag) nog!!
Ik huilde van blijdschap en heb hoop op misschien wel totale genezig???
Ik houd jullie op de hoogte!
Allemaal veel sterkte toegewenst!
Liefs Lineke

TEGENPARTIJ kern van de zaak

2007-03-24 18:14:14

De kern van de zaak ging vanavond over de claimcultuur in Nederland. Helaas
kwam ik kwartiertje te laat thuis, maar morgenochtend wordt het herhaald.
Ellen.

Re: [whiplash-nl] MEDISCH Hoi Patricia

2007-03-24 10:22:59

GEFELICITEERD MET JE DIPLOMA :-)
JE MAG TROTS ZIJN OP JE ZELF
GR. BRENDA

[whiplash-nl] MEDISCH, DBC

2007-03-24 03:02:18

Hallo Gertjan,
op het moment ben ik nog in het begin. En dat houdt in dat ik bezig ben om
mijn concentratie en oogco ördinatie te verbeteren. Als dit aardig goed gaat
ga je met behulp van toestellen de belastbaarheid van zowel nek als
schouder( aangezien mijn linkerkant niet altijd mee wil) verhogen. De
toestellen zorgen er voor dat je wel een natuurlijke beweging maakt. Ik ben
nu negen keer geweest en na twaalf keer wordt er een "tussenrapport" gemaakt
om te kijken of er verbetering is of niet.
De eerste module duurt 18 weken. Mocht het nodig zijn volgt er nog een
module. Je gaat twee keer in de week 1 uur daar "trainen". Ik heb er vaak
1,5 dag "plezier" aan :-) . Toch merk ik al wel een kleine vooruitgang, ik
kan bv. al langer lezen.
Vergeet niet dat dit mijn bevindingen zijn en dat het voor jou natuurlijk
heel anders kan gaan lopen. Ieder mens is immers uniek.
Een ieder zal het toch zelf moeten ondervinden ook al zijn zoals hier mijn
ervaringen positief.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt en mochten er nog vragen zijn verneem ik
ze graag van jou.
Ik wens je veel sterkte.
Groetjes van Astrid E.

Juridisch/TV-uitzending

2007-03-24 01:40:08

Beste mensen,
Helaas is het erg laat te melden, dat er nu (22.15uur) een uitzending bezig
is, waar vorige week volgens mij ook melding van gedaan is door iemand van
de lijst.
De uitzending wordt vrijdagochtend 7juli (morgen) herhaald op Ned. 1 om
10.15uur tot 11uur.
Het programma heet; De kern van de zaak. Het gaat over de de afwikkeling van
de schadeclaims hier nu na trauma's en andere verkeersslachtoffers. Er is
een advokaat, slachtoffers en sl.(hulp), enz in de uitzending o.l.v. Karel
van de Graaf.
Lieve groeten,
Ria v B.

RE: [whiplash-nl] PERSOONLIJK de klap en gevolgen daarvan

2007-03-23 20:40:33

Hallo Nanda,
Opzich was de klap niet zo heel erg hard maar hard genoeg om in elk geval
mijn auto total loss te krijgen. De auto voor me was volgens mij een Megane,
zo'n soort bus model. Bij nadere inspectie van de schade bleek de achterdeur
daarvan niet meer open te kunnen. Ik weet nog wel dat ik dat best knap vond,
van mijn Fiat Panda. De auto die achterop reed, was een Twingo waarvan de
gehele voorkant de helft kleiner was geworden. Gelukkig voor de andere
betrokkenen waren er verder geen persoonlijke letsels.
De dag na het ongeluk ben ik bij de huisarts geweest, voornamelijk vanwege
de tintelingen. Hij legde me uit over kleine scheurtjes in mijn schouder en
nek en vertelde me dat ik rustig aan moest doen. Na een week of 3 zou het
over zijn. Maar na twee weken was de pijn zo hevig en de 'bijverschijnselen'
zo..ja..hoe zeg je dat..hinderlijk, dat ik niet meer kon werken. De
tintelingen waren overgens wel weg. Wederom een bezoek aan de huisarts
leverde fysiotherapie op. 2x per week een pijnlijke massage en weer de
mededeling dat ik rustig aan moest doen en geduld moest hebben. Na 9x fysio
moest ik weer terug naar de huisarts. Omdat de behandelingen pijnlijk waren
(van de massage zelf werd ik trouwens erg draaierig) en er verder geen
verbetering in zat moest ik daar mee stoppen. Ik vroeg om een verwijzing
naar bijvoorbeeld een neuroloog, maar de huisarts vertelde mij dat hij meer
mensen met mijn soort klachten had en als hij die dan doorstuurde naar de
neuroloog kregen ze na een aantal onderzoeken toch alleen pijnstillers en
die kon hij mij ook wel zo geven. Ik kreeg Brexine. Na 2 weken moest ik
terugkomen om de werking daarvan te evalueren.
De pijstillers hadden geen enkel effect. Weer terug. Nu heb ik alleen
paracetamol, ook deze doet niks..zelfs niet voor de hoofdpijn. Wanneer ik ze
samen met ibuprufen inneem, neemt de scherpte van de pijn iets af.
M'n rechtsbijstandsverzekering vind het nu een goed plan dat ik eens naar
een andere huisarts ga voor een second opinion. Ik hoop dat er wat uitkomt.
Ik ben systeembeheerder. Drukke baan, veel computers, veel telefoon en veel
contact met mensen.
Ik denk niet dat ik meer hoef te zeggen...het gaat gewoon niet :(
Ik ben een paar weken geleden 26 geworden en toen we het ongeluk kregen
waren we net 2 weken terug van onze huwelijksreis. Mijn man zat ook in de
auto (maar ik reed) en heeft er gelukkig zelf niets aan over gehouden.
MvG, Imelda

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK studie

2007-03-23 08:27:40

Hallo Sabine,
Fantasties, een hele prestatie.
Hoop dat het met de volgende opleiding ook goed gaat.
Succes,
Linda Ravensburg

OVERIG:welkom

2007-03-23 06:08:56

Voor alle mensen die zich nieuw op de lijst hebben aangemeld.
Aangezien ik sinds 24 juni j.l. geen mail meer heb gelezen zag
ik dat er een een aantal mensen bijgekomen zijn op deze lijst.
Hierbij wil ik jullie welkom heten. Er zijn hier altijd personen
waarmee jullie ervaringen kunnen uitwisselen. Herkenning en
erkenning zijn de speerpunten in de e-mails. Aan reacties dus
geen gebrek.
Ik wens jullie allen veel sterkte toe en vriendelijke groetjes
van Els.

OVERIG,excuus n.a.v. verlaten Praathuis

2007-03-22 22:39:56

Hallo aan diegene die gister in het praathuis was,
mijn excuus dat ik zo verdwenen was. Ik werd voor de verandering weer eens
van het net geknikkerd.
Ik was niet boos of zo hoor :-))
Ik heb nog getracht om er weer op te komen maar is helaas niet gelukt.
Sorry, en ik hoop dat ik jullie en vele anderen toch ook weer tegen mag
komen in het praathuis.
Groetjes van Astrid E.

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom imelda

2007-03-22 17:33:01

Beste Imelde
Klinkt allemaal akelig zoals ik het heb ondervonden, maar ik denk dat bijna
iedereen op deze lijst soortgelijke ervaringen heeft. Heb je al een soort
therapie gehad en zo ja welke en hielp het ?
Doe vooral rustig aan. Die emotionele buien horen er ook bij en daar heb ik
ook nog steeds last van. Vooral het niet kunnen doen wat je wil doen is voor
mij zwaar. De artsen noemen dat geloof ik geestelijke labiliteit.
Sterkte,
Gertjan.

PERSOONLIJK studie

2007-03-22 14:41:12

Hoi allemaal,
Geweldig nieuws, na een zwaar gevecht ben ik dan toch geslaagd voor de MAS,
gister mijn diploma gekregen, uit wezen eten, zware dag en heb nou de
naweeen, maar ik ben er ontzettend blij mee.
Verder ben ik toegelaten voor de opleiding Biotechniek in Utrecht, het is
een driejarige opleiding en ik stroom in de derde in, voor de rest heb ik
vrijstelling door de opleiding die ik net heb afgesloten.
Liefs, Sabine

MEDISCH Hoi Patricia

2007-03-22 04:59:14

Hoi Patricia,
De afgelopen week heb ik niet kunnen reageren omdat ik me beroerd voelde,
veel pijn, misselijk, noem maar op.
Verder was ik ook bezig met afstuderen, sinds gister heb ik mijn diploma
voor de MAS, dierenartsassistente. In augustus ga ik verder studeren,
Biotechniek in Utrecht.
Ik las een mail van je waar je info vroeg over reiki en magnetiseurs, bij
beide ben ik onder behandeling geweest, maar het deed niets. Heb net even
gekeken of ik wat folders kon vinden, ik heb ze wel, maar weet even niet
waar, zal een andere keer beter kijken. Maar ik vertel wel even wat ik zo
nog weet. De magnetiseur strijkt langs je lichaam, dit geval je nek en knipt
als het ware iets weg (werkte bij mij niet, maar dat wil niet zeggen dat het
dat bij iedereen niet doet). Voor reiki kun je zelf een cursus volgen zodat
je het bij jezelf of anderen kunt toepassen. Zorg wel dat je bij een erkende
magnetiseur komt, zij stellen eisen aan (bij)scholing, praktijk, enz.
Ik heb je niet gebeld omdat ik me niet goed voelde, bellen kost me veel
energie en vooral om de aandacht er bij te houden, maar ik heb je nummer,
dus wie weet binnenkort.
Tot mails!
Liefs, Sabine
PS Heb geen scanner dus kan je geen foto van mij sturen, via email. Leuke
foto, trouwens!

Re: [whiplash-nl] afmelden hoe moet dat nog maar????

2007-03-22 01:45:45

Lijstbeheerders
Sorry maar ik kan het niet bolwerken om alle/enkele berichten te lezen. Heb
momenteel nog iets van 600 ongelezen berichten. Wanneer ik weer een redelijk
leef-ritme vind ben ik vast van plan om mij weer aan te melden. Maar nu weet
ik niet meer hoe ik moet afmelden. Laatst kwam deze vraag ook al een paar
keer voorbij. Dacht dat ik toen een van deze mailtjes had opgeslagen maar
kan de mail niet terugvinden. Wanneer er nog belangrijke of zeer
interessante mededelingen zijn de komende tijd kunnen die (door diegene die
dat wil doen) naar mijn eigen email adres worden gestuurd. Ik wil iedereen
hartelijk bedanken voor hun bijdrage aan deze site en het is niet dat ik het
kan waarderen wat iedereen doet maar het word mij op dit moment veel te
veel.
Groetjes Jeannette Drok-Panneman
jdpnp@...

Re: [whiplash-nl] MEDISCH: vder Zwam en Strack van Schijndel

2007-03-21 09:52:52

hoi ellen , je eerste vraag kan ik niet beandwoorden .
maar op je 2de vraag denk ik wel het andwoord te weten ik zelf heb ook strack
van schijndel en ik weet dat zij dat standaard doet . het kan zijn dat dingen op
foto niet gezien worden en dat wordt onder de mri wel zichtbaar , ik heb met
haar een hele goede ervaring .
zij heeft bij mij ook het vast gesteld als eerste arts dat ik wel een whiplash
heb !
ik wens je vriendin sterkte en jou ook natuurlijk Groetjes Bianca
--

Antw: [whiplash-nl] MEDISCH: vder Zwam en Strack van Schijndel

2007-03-21 05:28:24

Strack van Schijndel?
Dag Ellen,
Ik zelf heb bij Strack van Schijndel geen MRI-scan hoeven doen, maar een
vriendin van mij weer wel. Ik denk dat ze zeer zorgvuldig werkt, maar de
MRI-scan blijkt dus niet standaard te zijn.
Groetjes, Jeannette

MEDISCH: vder Zwam en Strack van Schijndel

2007-03-21 02:30:58

Hi Allemaal,
Twee vraagjes van mijn vriendin, die nog steeds geen e-mail heeft:
1) een kennis van haar heeft een fietsongeluk gekregen en is door verwezen
naar van der Zwam in het Eemlandziekenhuis in Amsterdam. Kent een van jullie
deze neuroloog?
2) mijn vriendin is bij Strack van Schijndel geweest; naar aanleiding van de
opgevraagde foto's krijgt ze een MRI-scan.
Haar vraag is: is dit standaard bij Strack van Schijndel? Andere artsen
vonden naar aanleiding van de foto's hier geen aanleiding toe.
Bedankt voor jullie reactie, Ellen.

Werk-wao-Jolanda

2007-03-21 02:20:43

Hallo allemaal,
Jolanda schreef ons haar "bevindingen" rondom de WAO.
Dit stukje is niet bedoeld om paniek te zaaien of de zaak wat op te stoken
maar meer om, diegene die het aangaan, wat te waarschuwen.
Op dit moment zit ik zelf ook in de procedure van WAO, WW etc.
Waarvoor ik jullie wil waarschuwen is niet in paniek te raken als er iets
niet goed gaat.
Mijn ervaring, en ik denk met mij velen, is dat het bijna nooit vlekkeloos
loopt.
Er worden veel fouten gemaakt. De een zijn antwoord is bij de andere
afdeling weer een geheel ander antwoord.
De rechterhand weet niet wat de linker doet.
Co ördinatie en afstemming ontbreekt helaas.
De wetten zijn zo ingewikkeld niemand het totaaloverzicht heeft.
De persoon waarmee je spreekt weet alleen dat kleine gedeelte van de wet.
Mijn advies is hou alles in de gaten en vraag door bij onduidelijkheden.
Mijn ervaring is wel dat je bij doorvragen uiteindelijk wel komt waar je
moet zijn.
Het een en ander vergt ook wel veel tact en doorzettingsvermogen.
Helaas zijn instanties niet zo "clientvriendelijk" dat ze voor hun fouten
willen uitkomen en schuiven de schuld van de gemaakte fout naar een andere
collega of andere afdeling.
Nogmaals het is niet mijn bedoeling paniek te zaaien maar om aan te geven
dat dingen bijna altijd fout lopen.
Dus: LAJENIEGEKMAKEN
Hoe dan ook ik ga morgen op vakantie en zie de brieven van Cadans, Gak,
Arbo, Tegenpartij, advocaat, werkgever, RAC, integratiewerkers, Neurologen
wel als ik weer terug ben.
Succes
Joop

Herinnering - RECHTSTREEKS "TOETSPRATEN" MET ELKAAR

2007-03-20 15:06:22

Wij willen u graag nog even herinneren aan de volgende gebeurtenis die
binnenkort plaatsvindt.
RECHTSTREEKS "TOETSPRATEN" MET ELKAAR
Datum: Woensdag, Juli 5, 2000..
======================================================
Kom eens langs in het
W H I P L A S H P R A A T H U I S N E D E R L A N D
en maak kennis met andere whiplashers.

HULP/TIPS tubby tub Yvonne

2007-03-20 08:38:42

hoi Yvonne,
de tubby tub is erg bekent, onze oudste dochter is 9 en wordt in december 10
jaar.
toen zij geboren werd was de emmer er nog niet maar was bij onze kraam hulp
wel bekent er zou een proef gehouden worden om baby's in een emmer te
wasssen/badden.
ze vroeg of ze het met onze dochter mocht uitproberen het was voor haar de
eerste keer dat ze dit deed en ze vond het geweldig zij en de baby.
ik heb dus nog foto's van een gewone emmer met een baby er in.
ook onze jongste dochter heeft in een emmer gezetten maar dan in een echte
tubby tub die was van de kraam hulp ook daar heb ik foto's van, ook zij
genoot van dit bad. haar duim ging in haar mond en ze rolde d'r eigen
helemaal op een echt mooi gezicht.
groetjes jolanda van Rumpt

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom filis

2007-03-20 04:09:37

welkom filis
ik ben brenda en ik heb ook in een kettingbotsing gezeten ik ben 23 jaar.
groetjes brenda

Re: [whiplash-nl] HULP/TIPS emmer voor baby

2007-03-19 19:23:22

Hallo allemaal
Ervaring met kinderen badderen heb ik niet, maar ik zou graag wat over
de Tummy Tub willen zeggen. Hij is ontworpen door een vriend van mij en
ik kan jullie verzekeren dat hij een goed vooronderzoek van de werking
, functionaliteit en de houding van de baby heeft gedaan. Leuk om hier
te lezen dat er mensen positief over zijn!
Groetjes, Yvonne

HULP/TIPS emmer voor baby

2007-03-19 12:43:40

je had het over een emmer om je baby te wassen maar dat lijkt mij juist eng
als je een pijnlijke steek krijgt zakt de baby de emmer in, lijkt mij.
- Ik heb het ook geprobeerd met een emmer maar dan moet je je baby op een
speciale manier vasthouden en dat vond ik heel erg belastend voor schouders
en nek, de baby vond het prachtig maar ik heb het maar 1 x gedaan. Ik had
een badje met een inlegje erin zodat ik het zonder zware ondersteuning van
mijn kant toch lekker in bad kon doen.
Groetjes Ingrid de R.

RE: [whiplash-nl] MEDISCH Bonati waarschuwingen

2007-03-19 10:11:44

het bericht was kennelijk verplaatst, maar na enig zoekwerk gevonden,
we hebben de tekst even gekopieerd en hierbij geplaatst.
*
Auteur: Dick Zeilstra
Bron: Skepter, maart 2000
*
Laseren of belazeren?
De herniabehandelingen van wonderdokter Bonati
+ aanvullende berichten over Bonati
Dr. Bonati werft in Nederland en Belgi ė pati ėnten voor zijn Amerikaanse
priv é-klinieken. Voor buitensporig hoge bedragen behandelt hij daar
herniaklachten met een lasermethode waarvan de bijzondere waarde niet is
aangetoond.
Op 2 april 1997 stond de 40-jarige triatleet M. voor de koelkast om er een
pakje boter uit te pakken. Plotseling voelde hij iets in zijn rug knappen,
waarna de kracht uit zijn benen verdween. Via het plaatselijke ziekenhuis
werd hij overgeplaatst naar een centrum dat de beschikking had over een
mri-scanner. De symptomen leken op een acute hernia, maar de mri-scan liet
niets abnormaals zien. M. (en zijn behandelend neuroloog) legden zich daar
niet bij neer en vroegen een herhaald onderzoek. Ook dit keer waren er
echter geen afwijkingen, en herbeoordeling van de foto's in een ander
ziekenhuis leidde tot dezelfde conclusie.
Enige tijd later berichtte de Zwolse Courant over het geval M. Hij zou door
een Dr. Bonati in Florida aan zijn tussenwervelschijven worden behandeld met
een laser. Dit voor een bedrag van fl. 70.000, hetgeen door zijn collega's
bijeen gebracht zou worden. In totaal publiceerde de Zwolse Courant tot eind
januari 1998 vijf keer een lovend artikel over Bonati en zijn behandeling,
zonder ook maar één kritische kanttekening.
In de oudejaarsbijlage vertelde M. aan de krant: 'Ze waren in de kliniek van
dokter Bonati stomverbaasd dat ze hier in Nederland op de mri-scans
zogenaamd niets konden ontdekken. Op kopie ėn van de scans die kort na de
klap in Zwolle gemaakt zijn, kon hij [Bonati] wel precies zien wat er aan de
hand was. Het was een moeilijke kwestie, dat wel. Maar als ze hier destijds
direct hadden ingegrepen had ik volgens Bonati binnen een paar dagen weer
alles kunnen doen.'
M. neemt dus blijkbaar aan dat de eerdere beoordelaars van de scans een
kunstfout hebben gemaakt. Hij heeft zich daarom tot een
rechtsbijstandsverzekeraar gewend, maar daar is tot nu toe niets van
vernomen.
Onder toezicht
Bonati behandelt tussenwervelschijven met een methode waarbij hij (voor
zover de informatie reikt) via een kijkbuisje of een naald een laserfiber
inbrengt in de tussenwervelschijf. Op zichzelf is dit een reguliere
behandeling, die ook in Nederland en elders in Europa wel op bescheiden
schaal is toegepast. Bescheiden, omdat de resultaten nogal te wensen
overlaten. Bonati houdt er echter zeer onorthodoxe opvattingen op na, en
behandelt pati ėnten voor wie de specialisten in Nederland geen mogelijkheden
meer zien. Hij beschouwt zichzelf als een pionier en meent dat de
beroepsgroep hem ten onrechte miskent.
Op zijn website (www.bonati.com) prijst hij zichzelf aan met een hele lijst
van lidmaatschappen en publicaties. Wie de moeite neemt om wat beter te
kijken en te zoeken komt vreemde dingen tegen: de Arthroscopy Board of North
America, waarvan hij 'President Elect' is, is een onvindbare instelling.
Hetzelfde geldt voor de American Academy of Neurological and Orthopaedic
Surgery, Sports Medicine and Surgery. Wel vindbaar is het International
College of Surgeons, waarbij men zich via een website als lid kan aanmelden.
Bonati is echter geen lid van de gewone beroepsorganisaties niet van de
American Association of Orthopedic Surgeons, noch van de North American
Spine Society. Evenmin is hij Board Certified, wat betekent dat hij alleen
in priv é-klinieken mag werken. Dit laatste is evenwel geen probleem, want
hij heeft meerdere klinieken.
Bonati is steenrijk en houdt er een extravagante levensstijl op na. Mogelijk
omdat de beroepsuitoefening in de VS voor hem sterk aan banden is gelegd,
slaat hij zijn vleugels uit naar Europa. Via de organisatie Medag
(www.bonati.nl) is in meerdere talen informatie te verkrijgen over zijn
behandelingen. Medag wil ook behulpzaam zijn bij het regelen van de
financi ėn, want wie zich door Bonati laat behandelen moet diep, heel diep in
de buidel tasten. Niet zelden worden gelden ingezameld via organisaties
zoals de Rotary. In Nederland vindt verwijzing naar het Bonati Institute
onder anderen plaats door dr. P.C. Peperkamp, voormalig neuroloog in Den
Bosch. Deze heeft nu een consultatiepraktijk in Eindhoven, waar hij tegen
tarieven die ver uitgaan boven het gewone consultatietarief adviezen geeft
aan vaak wanhopige pati ėnten. Voormalige collega's laten weten dat hij
vanwege zijn grote interesse in geld allerlei B.V.'s heeft.
Op het Internet is de eigen website niet de enige bron van informatie over
Bonati. In het archief van de St Petersburg Times is hij geen onbekende
(www.sptimes.com). In diverse artikelen gaat het over aanklachten en
beschuldigingen, van 'excessive billing' tot 'unnecessary surgery'. Bij de
Florida Board of Medicine kent men Bonati ook. Desgevraagd worden kopie ėn
gestuurd van
het dossier: 270 pagina's. Hoewel de meeste aanklachten wegens gebrek aan
bewijs zijn afgewezen, geven de talloze klachten wel enig inzicht in de
werkwijze van deze orthopeed. Feit is dat hij vanaf 6 oktober 1994 gedurende
twee jaren alleen nog maar onder toezicht mocht werken.
Lekenpraatjes
Bonati komt geregeld naar Europa, waar hij in optrekjes als het Amstel Hotel
lezingen geeft voor pati ėnten, die van heinde en verre met hun
r öntgenfoto's
en mri-scans naar hem toe komen. Voor een van die lezingen ontving ik ook
een uitnodiging. Samen met een journalist van de Zwolse Courant ben ik naar
Antwerpen getogen om te horen over de 'Bonati methode'.
Als je als arts naar deze bijeenkomst reist met het idee dat nu eens uit de
doeken zal worden gedaan hoe de Bonatimethode precies in elkaar steekt, kom
je bedrogen uit. De lezing was niets anders dan een lekenpraatje over
hernia's en vernauwingen, gelardeerd met eigenlof en verwijten aan collega's
die zijn methode niet zouden willen accepteren. Typisch de opstelling zoals
we die vaak zien bij de pseudo-wetenschapper die vergeefs ten strijde trekt
tegen het establishment. Inhoudelijk was er verder op het verhaal niet veel
aan te merken. Het kwam sterk overeen met de uitleg die iedere pati ėnt voor
een operatie behoort te krijgen. Niets echter over indicaties, methode en
resultaten. Wel werd een kleine groep pati ėnten genoemd met een
succespercentage van ca. 90%, een gebruikelijk percentage bij deze
aandoening. Het verhaal werd ronduit ongeloofwaardig toen Bonati beweerde
dat complicaties zich nooit voordoen. Hij maakte impliciet wel duidelijk
waaraan dat te danken zou kunnen zijn: een bepaald soort infectie was
volgens hem eigenlijk geen echte infectie en telde dus niet mee.
Na afloop van de lezing ging Bonati iedere discussie uit de weg en verliet
na een summiere beantwoording van twee vragen de zaal. De aanwezige
pati ėnten mochten hem individueel consulteren. Een oud-politieman met
beenklachten kreeg onder meer te horen dat het probleem in zijn knieschijf
zat. Dat waagde hij echter te betwijfelen omdat de knieschijf al bij een
vorige operatie was verwijderd.
De Zwolse Courant publiceerde een bijna paginagroot verslag van de
bijeenkomst, met daarin nogal wat kritische uitlatingen over Bonati en zijn
methodes. Het duurde dan ook niet lang voordat een advocatenkantoor in
Amsterdam op hoge toon rectificatie eiste 'op hetzelfde formaat als het
oorspronkelijke stuk'. Ook werd ge ėist dat ik een contract tekende waarin ik
mij op straffe van een forse dwangsom zou onthouden van het doen van
onaardige beweringen over Bonati. Het kantoor heeft echter niets meer van
zich laten horen nadat ik ze mijn stellingname had toegestuurd.
De arts/jurist E.H. van Strien schreef eerder op verzoek van het Nederlands
Instituut van Schaderegelaars een artikel over Bonati. Hij bezocht hiervoor
een bijeenkomst van Bonati in het World Trade Center in Amsterdam. Na een
uitvoerig verslag over de diverse behandelingsvormen van hernia schrijft Van
Strien tot slot:
In de advertentie (van Medag) wordt aangegeven dat met name 'uitbehandelde
rug pati ėnten' voor behandeling in The Bonati Institute in aanmerking komen.
Merkwaardigerwijze blijkt uit literatuuronderzoek dat alle onderzoekers nu
juist pati ėnten die eerder geopereerd zijn uitsluiten voor behandeling.
Dat met name whiplashpati ėnten voor deze behandelingsmethoden
(endosco-pische laserbehandeling) in aanmerking zouden komen, wordt in de
literatuur niet bevestigd. De indicatie voor een endosco-pische
laserbehandeling bij whiplash-pati ėnten ben ik in de literatuur niet
tegengekomen. De vraag doet zich voor wat er bij een whiplashpati ėnt
eigenlijk zou moeten worden 'gelaserd', daar er bij een whiplash slechts
sprake is van een wekedelenletsel.
Gezien de door alle schrijvers aangegeven strenge selectie (die ook door
Bonati aangegeven werd) is het niet aannemelijk, althans niet begrijpelijk
waarom nu juist in het bijzonder letselschadeslachtoffers voor deze
behandelingsmethodiek in aanmerking zouden komen.
Indien er al een behandeling met endoscopische lasertechniek bij
letselschadeslachtoffers ge ļndiceerd zou zijn ¶ hetgeen denkbaar zou zijn
bij een posttraumatische hernia ¶ valt niet in te zien waarom deze
pati ėnten
alleen in Amerika behandeld zouden kunnen worden. De behandeling wordt ook
in Europa toegepast.
Nagenoeg alle schrijvers geven aan dat de behandeling minder kostbaar is dan
een conventionele chirurgische behandeling. Een chirurgische behandeling
inclusief preoperatief onderzoek en nabehandeling kost in Nederland ± fl.
15.000. Ik constateer dat dit een belangrijk verschil is met de aangegeven
kosten verbonden aan de behandeling in The Bonati Institute van $ 20.000 tot
$ 40.000.
De voordracht van Bonati noch de informatie in de advertentie en de folders
hebben mij kunnen overtuigen van het bijzondere nut van deze behandeling
voor letselschadeslachtoffers. (Kennis no. 2, april 1999)
'Ide ėle motieven'
Op twee bijeenkomsten in Amerika had ik de gelegenheid met collega's over
Bonati te spreken. De orthopeden uit Florida schenen eerst niet van zijn
werk op de hoogte te zijn, maar dat kwam omdat ze hem niet als een serieuze
collega beschouwden. Kennen deden ze hem wel degelijk. Een neurochirurg van
de Universiteit van Tampa (Florida) had al vele gevallen behandeld die ook
door Bonati's handen waren gegaan. Een pati ėnte was al 23 keer door Bonati
geopereerd. Voor iedere keer dat hij een naald in een tussenwervelschijf
stak (vaak dezelfde, eenmaal van links en een keer vanuit rechts) bracht hij
$ 10.000 in rekening. Letterlijk zei deze collega: 'Ik schaam mij dat zoiets
in mijn land mogelijk is. Dit is geen gewone kwakzalverij meer maar grenst
aan het criminele'.
Bonati past voor veel geld een methode toe waarvan het nut op zijn minst
omstreden is. Over zijn resultaten heeft hij nooit gepubliceerd of verslag
gedaan op de gewone medische congres
sen. Een verklaring hiervoor is te lezen op de website van Medag: 'Het
publiceren van wetenschappelijke artikelen kost veel tijd en geld, reden
waarom dr. Bonati heeft besloten zijn tijd en middelen te besteden aan het
opereren en het constant evolueren van zijn behandelmethoden.'
Wie zich afvraagt waarom zo'n behandeling in Europa niet kan worden
uitgevoerd krijgt ook antwoord: 'Het blijkt dat er in Europa minder
economische prikkels zijn om te komen tot nieuwe behandelmethoden en/of
medicijnen. De structuur van vergoedingen en tarieven is in Europa ook
beduidend anders dan in de VS. De Amerikaanse markt, meer geleid door
economische principes, nodigt meer uit tot het investeren en zoeken naar
nieuwe medische behandelingen dan hier. Het is nu mogelijk voor Europese
pati ėnten om van deze innoverende technieken gebruik te maken nog voordat
zij, vaak veel later, op de Europese markt beschikbaar is.'
De behandelingen van Bonati zijn extreem duur, erkent ook Peperkamp. Maar
Bonati is het naar men zegt niet om het geld te doen; hij doet het uit
ide ėle motieven: 'Dr. Bonati is Europeaan van geboorte en tijdens een van
zijn vakanties in Europa zag hij hoe slecht veel pati ėnten er aan toe waren
hetgeen hem heeft doen besluiten ook Europese pati ėnten te behandelen maar
dan wel met voldoende ondersteuning voor de pati ėnt uit de Europese landen.'
Voor wie de ogen nog droog heeft wil ik wel zeggen dat Bonati door zijn
werkwijze de schijn tegen zich heeft. Wie werkelijk innoverend bezig is, wil
niets liever dan de beroepsgroep hierin laten delen. Bonati gaat daarentegen
iedere discussie over zijn methode uit de weg en probeert tegenstanders de
mond te snoeren door ze via advocaten te intimideren. Zijn tarieven zijn
niet alleen voor Nederlandse maar ook voor Amerikaanse begrippen exorbitant
hoog. Bovendien is het erg ongebruikelijk pati ėnten te werven door lezingen
te houden in dure hotels. Dat kan in Nederland niet door de ethische beugel.
Omdat Bonati zich onttrekt aan wetenschappelijke discussie en de publiciteit
zoekt via de pers en het Internet, moet hij niet raar opkijken als hij via
dezelfde media wordt aangevallen. Helaas kan er verder weinig tegen hem
worden ondernomen.
Dick Zeilstra is neurochirurg en bestuurslid van Skepsis

MEDISCH Bonati waarschuwingen

2007-03-19 00:08:59

Hoi allemaal,
Op zoek naar informatie kwam ik bij toeval onderstaande informatie over
Bonati tegen. Hoewel ook hier op de lijst al veel over deze man te doen is
geweest en een aantal mensen hun eigen conclusie al hebben getrokken wil ik
jullie toch de link doorgeven. Het gaat om een aantal artikelen over Bonati,
welke er zeker niet positief van af komt.
Wie nog een consult bij Bonati (of zijn maatje Peperkamp) overweegt, raad ik
zeker aan de info even te lezen. Je vindt het onder:
http://www.neurochirurgie-zwolle.nl (vanuit de homepage kiezen voor de optie
'hernia'. In het artikel staat een link naar de artikelen over Bonati).
Groeten, Myriam

Re: [whiplash-nl] MEDISCH - cesartherapie

2007-03-18 17:37:57

Hoi Christien,
Ik heb in het kader van een revalidatieprogramma sinds 2 maanden
cesartherapie. Ik ben er erg over te spreken. In eerste instantie was ik ook
wat afwachtend. Ik heb jaren aan ballet gedaan en met mijn houding was
volgens mij (en volgens familie en kennissen) absoluut niets mis
(kaarsrechte rug, netjes rechtop zitten, e.d.). Toch de stap gewaagd en ik
wil het niet meer missen.
De cesartherapeut heeft eerst een uur de tijd genomen om alle klachten op
een rijtje te zetten en mijn rug en bewegingsapparaat te bekijken.
Vervolgens leerde ze mij elke sessie (van een half uur) twee nieuwe
oefeningen die ik thuis elke dag diende te doen. De oefeningen zijn precies
afgestemd op mijn mogelijkheden en beperkingen (bv oefeningen om je
buikspieren te versterken zijn nodig om je rug te ontlasten, maar vaak
belasten ze je nek te veel). Zij heeft een programmaatje samengesteld dat
helemaal is afgestemd op mijn lijf. Ik doe dagelijks een kwartier die
oefeningen (vergis je niet, dat is best heel zwaar!). Inmiddels merk ik dat
mijn spieren steeds sterker worden en dat ik bijvoorbeeld wat langer kan
fietsen en dat trappenlopen beter gaat.
Verder bleek ik te zitten op een manier waarop mijn rug te veel werd belast
(wel met een rechte rug, maar een beetje te veel naar voren met mijn
bovenlijf, waardoor je onderrugspieren worden overbelast). We zijn nu nog
bezig met lopen en staan.
Dus, tja... je moet geen wonderen verwachten, maar alleen al door oefeningen
te doen kun je je spieren versterken en je conditie een beetje verbeteren
voel je je misschien fitter. En hoe sterker bijvoorbeeld je rugspieren, hoe
minder spanning er op je nek komt te staan!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten, Myriam

WERK wao

2007-03-18 13:42:14

Hoi,
Het wao debacle.
Ben weer wat telefoontjes verder en weet eigenlijk van alles en eigenlijk
ook weer niets.
Ik vanmorgen heel leuk naar mijn werkgever. Ja, hoor werd gezegd, we zijn
voor alles verzekerd, ook voor het wao gat. Yippie dacht ik, maar zei ze ik
ga even bellen.
Pot@#$me, bleek het een verzekering om de boete voor hun in te dekken die
ze krijgen als ik in de wao kom
Ben dus via hun NIET verzekerd voor het wao gat.
Toen maar weer naar cadans gebeld,bleek mijn status over van enschede naar
arnhem.
Mijn loon gegevens van de baas waren er nog niet, tja,ga eigenlijk ook pas
in sept. in de wao. Maar ik WIL het weten.
Niet met zekerheid te zeggen dus. Kan dus echt heel laag uitvallen. Maar in
principe hoe lager je eigen dagloon hoe minder verlies je hebt, en zo hoog
was mijn loon toch niet, en dan kun je er niet zo hard op achteruitgaan.
ok.
Maar ik kom onder minimum, krijg ik dat aangevuld, ik bennog thuiswondend,
o, mw. dat weet ikniet zeker maar dan hebt u geen recht op een aanvulling
:-(
Als ik in de ww ga krijg ik nog meer, tja kunnen ze dus niets aan doen.
Maar heeft u pensioenverzekering via pggm, jaaaaaa. Dan moet u daar
heenbellen om te vragen of het wao gat gedicht is?
Heengebeld, goh mw. bent u in de ziektewet dan, we hebben nog geen bericht
gehad van uw werkgever. pffffff jaaaaa vanaf vorig jaar september!!!!
o, tja, en toen een heel verhaal, snap er niets van . krijg nu eenfolder
thuis met uitleg. Maar heel misschien is het via het pensionfonds geregeld.
Wacht dus in spanning af.
De mw. van de cadans arnhem belt van de week terug, zij zou proberen wat
onzekerheid weg te nemen en het een en ander voormij uit te zoeken. Ja,
want
echt ,niet weten is erger dan te weten dat het geen vetpot word.
Wat weet ik nu, eigenlijk niets, maar word nu tenminste aan gewerkt.
word vervolgd.
Veel liefs,
Jolanda
Joris & Jasper.
****************************************************
doggy_s@...
http://httpd.chello.nl/~aj.bikkel
****************************************************

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom gertjan

2007-03-18 05:27:05

Hoi Gertjan
Ik ben Natacha
Jij reed in een auto? Alleen of zaten er meer mensen in?
Hoe is het ongeluk precies gebeurd?
Een bus dat weegt nogal wat.
Nog steeds
Ik heb begin mei een ongeluk gehad, waarbij mijn vriend remde bij een
onoverzichtelijk kruispunt en een auto die hard treed om de bocht zag komen
en dacht dat wordt erg krap, ik rem. De auto die achter ons reed heeft niet
eens meer geremd, keek waarschijnlijk ook opzij.
Sterkte
groetjes Natacha

Re: [whiplash-nl] OVERIG welkom ineke

2007-03-17 23:36:59

Hoi Ineke
Ik ben Natacha
Ik heb begin mei een ongeluk gehad waarbij wij remden en de auto achter ons
er bovenop vloog (bij een kruispunt).
Oh jee dat zal me een klap geweest zijn, zat er nog iemand bij je in de auto
of reed je alleen?
Gelijk al nekklachten, naar ziekenhuis vervoerd en daar na foto's
Op die foto's was niets te zien zeker?
Na een paar dagen werd de pijn erger. Nu is
Ik heb nog niet zolang een whiplash, maar ik rust overdag ook veel anders
ben ik ook nog een paar dagen daarna misselijk.
Op dit moment kan ik dus helemaal niks, alleen rusten en af en toe een
beetje zitten (niet te lang). Stofzuigen heb ik een keer geprobrobeerd dat
is op dit momnet een ramp, af en toe een klein beetje op ruimen kan ik wel,
maar daar houdt het dan ook mee op.
Sterkte!
Groetjes van Natacha

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK whiplash en zwangerschap, elaine

2007-03-17 17:54:12

Hoi Jolanda,
Ik heb even de laatste zin uit je mail aan Eliand laten staan omdat ik daar
even op wil reageren.
Een Tummy Tub, zoals zo'n emmer heet, is echt heel prettig.
Ik had nog geen whiplash toen mijn dochter pas geboren was, maar na de
bevaling voelde ik me evengoed moe en verkreukeld. Die emmer zette de
kraamhulp in het badje, en het badje gewoon in de standaart zodat de hoogte
heel prettig was. Ze leren je hoe je je kindje kan vasthouden, en dat is
eigenlijk met 2 vingers en je kan met je onderarmen rusten op de rand van de
emmer.
het is een heel raar idee de eerste keer omdat je je kindje als het ware aan
de nek vasthoud, en dat lijkt op het eerste gezicht vreemd....maar die
kleintjes vinden het echt heerlijk.
Ik zal straks een foto opzoeken en op de zweepslaglijst zetten.
Ik vond dit een hele prettige, niet zo heel erg belastende houding.
Zo kan je als je pas bevallen bent toch snel je kindje verzorgen.
Groetjes,
Nan.

PERSOONLIJK: Blunderboek.

2007-03-17 16:49:06

Hallo allemaal.
Even een bladzijde blunderen:
Ach..........wat duurt het toch lang voordat die koffie doorloopt in de
kopjes.
Ooohhh, ik zie het al: Geen water bovenin in het apparaat gedaan, dus kan
het er ook niet aan de onderkant uitkomen .
Een hele grote bos met sleutels is soms wat zwaar. Dus de auto sleutels er
maar afgehaald.
Toen ben ik die bos ruim een week kwijt geweest. Maar dat was niet erg, want
ik lag toch ziek in mijn bed, en had ze daarom niet nodig.
Eenmaal weer uit mijn bed, wilde ik de auto sleutels maar weer eens
voorzichtig gaan gebruiken.
Hee,........zoek.
Gelukkig heb ik reserve sleutels. Dus weer geen probleem.
Nu maar weer snel de reserve autosleutels aan de bos vast gemaakt. Want je
weet maar nooit.
Totdat ik wilde weggaan, en mijn sleutels niet kon vinden.
Nu was ik WEER ALLES kwijt. Na een uur zoeken in alle hoeken bleken de
sleutels nog in de deur te steken, die ik al half op slot gedraaid had, maar
nog net niet helemaal. :-))
Dus zaten ze nog in de deur.
Mooi........weer gevonden dus.
Nu ben ik alleen nog maar een dag of 10 mijn autosleutels kwijt.
Het Praathuis is wel eens erg gezellig, maar het wordt daardoor dan ook wel
eens erg laat.
En vaak laat ik de computer maar gewoon aan staan.
(Blijft ie lekker warm.)
Geen succes de volgende dag, wanneer blijkt dat ik ook de inbelverbinding
maar lekker warm heb gehouden, door 'm niet te verbreken..............
(Niet mijn eerste X hoor.) Gelukkig heb ik geen tikken-teller op mijn
telefoontoestel aangesloten..............:-))
Hartelijke groeten,
Mariaa.

HULP/TIPS beeldschermwerkplek

2007-03-17 07:36:51

de documentatie van Myriam van den Engel

Re: [whiplash-nl] MEDISCH therapie, wie heeft ervaring met Ceasar?

2007-03-17 01:59:21

Hoi christien,
Heb zelf geen ervaring met caesar therapie, maar ook mijn huisarts wou mij
daar vorig jaar naar toe hebben. Hij vond dit als laatste te proberen. Is
dus een houdingstherapie word gekeken naar hoe je beweegt en wat daaraan
veranderd kan worden om alles beter te laten functioneren, of zoiets,
helemaal de defenitie ken ikniet. Ben er dus niet heengegaan. maar zit nu
bij een revalidatie.
Had zelf het idee dat alleen met het veranderen van mijn houding niets
gebaat was. Mijn houding was nooit verkeerd en dat het nu wat afwijkt heeft
een oorzaak en die wil ik graag aangepakt zien.
Dat nu in de loop van dat proces ondertussen ook stukje van mijn houding
worden meegepakt is best, maar om je alleen daartoe te beperken daar was
/ben ik niet aan toe. Kon mij ook in de mening van de huisarts niet vinden
en ben zelf via de neuroloog maar verder gaan zoeken.
Nu bij de revalidatie is dus geopperd om als ontspanningstherapie het
warmwaterbad te proberen. Dit om te bewerkstelligen dat ik misschien iets
minder spierspanning krijg. Ben benieuwd hoe of wat dat gaat geven. Klinkt
in ieder geval wel goed.
Groetjes,
Jolanda
Joris & Jasper.
****************************************************
doggy_s@...
http://httpd.chello.nl/~aj.bikkel
****************************************************

MEDISCH therapie, wie heeft ervaring met Ceasar?

2007-03-16 23:18:20

Hallo allemaal,
Ik kreeg het advies van mijn huisarts om Ceasar-therapie te gaan volgen
in plaats van medicijnen te slikken voor die hopeloze hoofdpijn. Ik heb
hem te kennen gegeven daar eerst eens rustig over na te willen denken.
En ondertussen dus ook mijn licht op te steken bij deze en gene. Ik wil
weten wat het is, wat het inhoud en wat jullie ervaringen zijn in deze.
Eigenlijk heb ik na een jaar revalideren niet zo super veel zin meer om
te therapi ėn. Aan de andere kant, als er toch nog iets aan te doen valt
wil ik dat toch ook wel geprobeerd hebben. Misschien kan ik met dit wel
weer even tegenhouden dat de tegenpartij begint te zeuren over onderzoek
dit en dat. Daar heb ik helemaaaaaaaaaaaal geen zin in.
Wie o wie kan mij helpen in deze?
Groeten, Christien

Re: [whiplash-nl] PERSOONLIJK whiplash en zwangerschap, Jolanda

2007-03-16 11:33:26

Beste Jolanda,
Tjeminee, wat zul jij een zorgen hebben, niet alleen om jezelf maar ook voor
je dochtertje !
In de emmer zit een kleintje juist klem, op dezelfde manier als in de
baarmoeder, kindje voelt zicht dus juist erg veilig en kan niet onder water
komen.
Jullie horen het wel als ik 3 maanden ben :-)
Groetjes Elaine

PERSOONLIJK whiplash en zwangerschap, elaine

2007-03-16 10:02:01

hoi elaine,
ik was gelijk na de klap van de aanrijding bang voor mijn kindje.onze 4de
dochter.
maar ik voelde dat het bewoog dus dacht gelukkig het leeft nog.
na driekwart jaar is er echter een hersenbeschadeging vast gestelt.
ze denken rond het tijd stip van het ongeval maar kunnen het niet 100% zeker
zeggen.
het is een lieve meid lacht veel en nu wachten we of ze gaat lopen ze praat
steeds meer en ze loopt aan 1 hand als ze afgeleid word dan is ze meteen
haar evenwicht kwijt.
er zit nog vooruit gang in dus en de vlag staat klaar in de schuur als ze
los loopt gaat hij uit.
een groot feest is het dan.
ik leef met de dag voor haar en voor mij.
we zien wel wat de toekomst brengt.
je had het over een emmer om je baby te wassen maar dat lijkt mij juist eng